Goethes Erben heeft een pracht van een plaat gemaakt met 'Am Abgrund'. Volgens Oswald Henke is het zelfs de donkerste plaat ooit - en dat kan tellen voor een groep die platen heeft gemaakt als 'Das Sterben ist esthetisch bunt' en 'Tote Augen sehen Leben' - en ook de meest politieke ooit, alweer geen volledig nieuw gegeven voor de groep. Ook Henke vindt dat de menselijkheid soms ver zoek is in de huidige maatschappij. De manier waarop we met vluchtelingen omgaan kwam aan bod in de clip van 'Lazarus', de wijze waarop de mensheid zichzelf in de vernieling rijdt in de clips van 'Darwins Jünger' en het titelnummer 'Am Abgrund'. Want het is wel degelijk onze hele maatschappij die aan de afgrond staat, aldus Henke. En ook onze geliefde gothicgemeenschap, want we zijn er niet in geslaagd om het genre te verjongen. 'Denn es ist immer so' is een liedje dat terugblikt op de hoogdagen van de Neue Deutsche Todeskunst, geïllustreerd met foto's van Goethes Erben doorheen hun geschiedenis. En ook de tekst bevat verschillende knipogen naar het vroegere werk van de groep. 'We zijn allemaal oud geworden', zingt Henke vol weemoed.
Goethes Erben
Goethes Erben speelt op 21 april 2019 op het Black Easter Festival in Sint-Niklaas
Geen opmerkingen:
Een reactie posten