dinsdag, maart 08, 2022

Irdorath: Ik begrijp niet hoe deelname aan vreedzame demonstraties kan worden vervolgd met gevangenisstraffen.

Met de huidige oorlog in Oekraïne, zouden we bijna vergeten in Wit-Rusland gebeurt, de noordelijke buur van Oekraïne. Vijf muzikanten verbonden aan de Wit-Russische fantasy-folkband Irdorath zitten momenteel in de gevangenis. Hun misdaad? Ze protesteerden vreedzaam tegen de verkiezingsuitslag van augustus 2020, waarvan algemeen werd beweerd dat hij gemanipuleerd was.

De protesten werden door het regime van autocraat Alexandr Loekasjenko – die sinds 1994 aan de macht is – beantwoord met meedogenloze repressie. We hadden de kans om te praten met Aliaksei Palauchenia, de drummer van Irdorath die ook 15 dagen in de gevangenis doorbracht na de gewelddadige arrestatie van de bandleden en hun vrienden op het verjaardagsfeestje van zangeres Nadezjda Kalach.

Aliaksei Palauchenia: In verband met de gebeurtenissen in Oekraïne ben ik verplicht om namens mezelf en namens Irdorath te zeggen dat er op dit moment een monsterlijke oorlog gaande is in het land waar onze vrienden en familieleden wonen. We smeken om een einde te maken aan deze misdaad tegen het volk van Oekraïne!

Bedankt Aliaksei. Laten we vooral kijken naar wat in Wit-Rusland gebeurt. Hoe is Irdorath ontstaan ​​en hoe ben je bij de band gekomen?

Bedankt voor je interesse in Wit-Rusland en Irdorath. Irdorath zag het licht in 2011, toen Vladimir en Nadezhda Kalach – de stichtende leden van Irdorath – verhuisden van Grodno naar Minsk, waar er meer mogelijkheden waren om het project uit te voeren en muzikanten te vinden voor samenwerking. Tot die tijd speelden ze al enkele jaren samen: Vladimir op doedelzak en Nadezhda op davul. Ze speelden op middeleeuwse festivals, kermissen, vakantiebestemmingen - het was een goede ervaring. Maar het was tijd om verder te gaan. Ze vonden dat ze klaar waren voor meer.

De eerste die zich bij het duo voegde, was Anton Shnip, een getalenteerde muzikant en geluidsproducent, en het waren deze drie mensen die het project creëerden en de muziakle richting uitstippelden. In 2012 presenteerde Irdorath het debuutalbum 'Ad Astra' en daarna werd de line-up van muzikanten breder. Concertactiviteiten in Europa begonnen.

Ik had vaak over Irdorath gehoord, maar ik zag ze pas in 2018 bij concerten. In december 2018 namen we samen deel aan het kerstfestival in Minsk. Ik kwam met mijn band Osimira en zag hoe ze presteerden. Het was een goed geënsceneerde kostuumshow met een explosief programma! Het was meteen duidelijk dat Irdorath veel ervaring had op het Europese toneel. Later zag ik een advertentie op sociale media dat ze op zoek waren naar een drummer uit Minsk. Ik woon in een andere stad op 200 km afstand, maar heb toch besloten om naar de casting te komen. Niet alles lukte meteen, maar in januari 2019 begon ik elke week te komen voor de repetities, en na een paar maanden speelden we samen een groot concert in München! In dat jaar reisden we naar veel landen voor concerten.

Irdorath omschrijft zichzelf als een fantasy-folkband. De nummers zijn vaak gebaseerd op traditionele folkthema's, maar de nummers gaan ook in op fantasiethema's en serieuze maatschappelijke kritiek. Kun je ons meer vertellen over de onderwerpen van Irdoraths muziek?

Het beeld van de muzikale helden van Irdorath voert ons als het ware terug naar sprookjes en legendes. We gebruiken de afbeeldingen van mystieke wezens om verschillende menselijke kwaliteiten te beschrijven, niet van de kant van magie, maar vaker van de kant van echte emoties en gevoelens, van vreugde en bewondering tot haat en bedrog. Alles wat je in muziek hoort, is een weerspiegeling van de moderne wereld en wat zich daarin afspeelt. Een deel van het materiaal dat we hebben is afkomstig uit West-Europese folklore, maar de meeste liedjes zijn Wit-Russische liedjes en auteursliederen. Irdorath heeft liedjes in verschillende talen en iedereen zal er iets van zijn eigen in vinden. En natuurlijk is er genoeg instrumentale muziek.

Tijdens de massale protesten tegen de verkiezingsuitslag van augustus 2020 en de politierepressie die daarop volgde, besloten muzikanten van Irdorath mee te doen en muziek te maken tijdens de marsen. Waarom hebben ze daartoe besloten?

Goede vraag. Op dat moment stelden we ons die vraag niet. Het lijkt mij dat iedereen die voelde dat het tijd was voor verandering, naar buiten kwam. Er waren zoveel mensen, en het ging natuurlijk. Het waren nadrukkelijk vreedzame betogingen. Ik denk dat je deze foto's hebt gezien - ze zijn gemakkelijk te vinden op internet. De muzikanten gingen erop uit en deden waar ze goed in zijn: voor mensen spelen, ze opvrolijken. Wat mij betreft zijn ze niet schuldig, net zoals de duizenden mensen die nu van hun vrijheid zijn beroofd.

Waren ze zich ervan bewust dat deelname aan de protesten gevaarlijk was? Wisten ze dat ze het gevaar liepen lange gevangenisstraffen op te lopen?

Ik begrijp het nog steeds niet, en de hele wereld met ons begrijpt niet hoe deelname aan vreedzame bijeenkomsten gevaarlijk kan zijn. Niemand dacht aan gevangenisstraffen. Dit kan niet in de rechtsstaat. Helaas zien we nog dagelijks nieuwe feiten van aanhoudingen en arrestaties in het nieuws. We wachten op de vrijlating van onze vrienden en collega's.

Eind 2020 verloren verschillende leden van Irdorath hun baan bij het Viktoryia Children and Youth Centre vanwege deelname aan tuinconcerten in Minsk. Kun je ons hier meer over vertellen?

Ik kan je geen antwoord geven. Maar ik hoop echt dat mensen een register bijhouden van alle werknemers die sindsdien om gewetensredenen zijn ontslagen. Het gaat om duizenden en duizenden mensen. Deze ontslagen zijn nog steeds aan de gang.

Jij was aanwezig tijdens die noodlottige nacht van 2 augustus 2021 toen verschillende leden van Irdorath werden gearresteerd. Kunt u ons vertellen wat er is gebeurd?

Het is heel vreemd om muzikanten die Wit-Rusland in Europa vertegenwoordigen op deze manier op te pakken. Ik zal me onthouden van commentaar. Ik kan alleen maar zeggen dat we van plan waren om Nadias verjaardag te vieren en dat de helft van de gasten elkaar daar voor het eerst ontmoette. Trek je eigen conclusies.

Als gevolg hiervan werden u en anderen veroordeeld tot 15 dagen gevangenisstraf wegens ongehoorzaamheid aan de speciale eenheden die de arrestaties uitvoerden. Ondertussen kregen 5 mensen lange gevangenisstraffen: 2 jaar hechtenis voor zangers Vladimir en Nadezjda Kalach, en 1 jaar en 6 maanden voor hun medemuzikanten Piatro Marchanka, Yuliya Marchanka en Anton Shnip. Hebben we nieuws over hoe zij de gevangenis ervaren?

Ik kan niet namens de jongens spreken, maar vanuit mijn ervaring kan ik zeggen dat het eerste gevoel shock is. Schok is alles. Emotionele instorting en depressie. Stel je voor dat ze vier maanden hebben vastgezeten zonder vonnis van de rechtbank. Vier maanden wachten ... En hoe is het voor Vladimir en Peter om te weten dat hun vrouwen Nadezhda en Yulia in hetzelfde gebouw waren en dat er geen gelegenheid was om elkaar te zien. En hoe voelt Anton zich? Zijn bruid wacht op hem. Er was hoop op een andere uitkomst, maar dat gebeurde niet. Onlangs zijn Nadezhda en Yulia overgebracht naar een kolonie in Gomel.

Waar woon je op dit moment? Kun je nog vrij rondlopen in Wit-Rusland of is het ook gevaarlijk voor jou?

Ik verliet Wit-Rusland met een koffer vol spullen. Nu begin ik mijn leven opnieuw in een ander land. Helemaal van voor af aan. Het is niet gemakkelijk, maar het is heel goed mogelijk. Ik geloof dat we zeker nog een keer bij elkaar zullen komen en op de beste festivals ter wereld zullen spelen!

Ik dank u voor het interview. Nu en tijdens de hele periode in de gevangenis hebben mijn collega’s en hun families echt steun en hulp nodig. Je kunt een brief schrijven zonder politieke context of geld overmaken. Alle informatie is te vinden onder de hashtag #freeirdorath

#freeirdorath

De vijf gevangen leden van Irdorath worden erkend als politieke gevangenen. U kunt hen op de volgende adressen schrijven:

Vladimir Kalach, Piatro Marchanka en Anton Shnip

SIZO-2
Gagarina st. 2
Vitsebsk
210026
BELARUS

Nadezjda Kalach en Yuliya Marchanka

SIZO-3
Knizhnaya st. 1A
Gomel
246003
BELARUS

U kunt doneren voor de gevangenen van Irdorath via de Wit-Russische Raad voor Cultuur

Alle informatie over Irdorath en de acties van solidariteit met de gevangenen vind je onder hashtag #freeirdorath. Er is ook een facebook-groep waar alle informatie wordt gedeeld

Foto's: Irdorath op een betoging / groepsfoto / Irdorath live / arrestatie van leden van Irdorath op 2 augustus 2021 (twee laatste foto's)

Geen opmerkingen: