dinsdag, maart 08, 2022

Goethes Erben: Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig.

Het gaat om een concert in kamerorkestopstelling, want zoals u hopelijk al weet werd de laatste plaat van Goethes Erben – ‘Flüchtige Küsse’ – enkel met piano en cello opgenomen. (Indien u niet op de hoogte was, weet dat het weer een uitzonderlijk geslaagde cd en dubbel-lp geworden is, die vast een plaats verdient in de platenkast van Goethes-liefhebbers.)

Op het podium verschijnen dus Oswald Henke, pianist Sebastian Boettcher (de man die alle composities voor de laatste plaat schreef) en cellist Benni Cellini, het triumviraat dat ‘Flüchtige Küsse’ ingeblikt heeft. In het midden van het optreden worden ze nog vervoegd door een gitarist waarvan ik vermoed dat het Jochen Schobert is.

Schobert is de man achter Artwork, en speelde bij Erblast en Fetisch:Mensch, drie groepen waar ook Oswald Henke aan meewerkte. Hij was reeds te horen op ‘Der Traum an die Erinnerung’, een plaat uit de trilogie die Goethes Erben begin jaren 90 tot één van de belangrijkste nieuwe darkwave en avantgarde groepen maakte.

In 2017 had ik het geluk om Oswald Henke een concert te zien geven op het Wave-Gotik-Treffen in Leipzig, waarin hij begeleid door Boettcher op piano een aantal Goethes-klassiekers ten beste bracht. Heel veel oud werk uit de trilogie, en een handvol nummers uit het muziektheaterstuk ‘Menschenstille’ uit 2015, zo herinner ik me. Ik verwacht van dit concert dan ook een mengeling van deze oude nummers en de nieuwe plaat.

En ik zit er niet ver naast. Het concert opent met ‘Heldenuntergang’, de opener en single van ‘Flüchtige Küsse’, die handelt over kunstenaars die vervolgd werden door het naziregime. Daarna gaan we meteen terug naar de begindagen van Goethes met ‘Das schwarze Wesen’. Een knap en veelbelovend begin.

Wel valt meteen het grote gebrek van deze opname op. Er is slechts één camerastandpunt, gericht op het hele podium. Indien men een concert wil uitzenden, is het nochtans maar een kleine moeite om voor meerdere standpunten te zorgen. Bovendien zit Boettcher verborgen achter een metalen structuur van een engel. Ik vermoed dat de opname oorspronkelijk niet bedoeld was om uitgezonden te worden.

Maar wat technisch mankeert, wordt ruimschoots goedgemaakt door de intensiteit van het concert. ‘Tage des Wassers’, afkomstig van ‘Dazwischen’ – de laatste cd van Goethes Erben voor een jarenlange stilte – is een hoogtepunt en duidt aan dat er niet enkel oeroude nummers gepeeld gaan worden. Opmerkelijk is dat de versies die hier gebracht worden van oudere nummers soms heel andere arrangementen meegekregen hebben, zodat je ze niet op het eerste zicht herkent. Dat maakt het ook leuk, want de nieuwe arrangementen zijn een grote meerwaarde.

Ook ‘Schach ist nicht das Leben’ komt aan bod met ‘Lilien’ en ‘Keine Farben’. Henke maakt van dat laatste nummer gebruik om nogmaals zijn afkeer van racisme duidelijk te maken. In werkelijkheid zijn we allemaal pionnen in het schaakspel van de machtigen. Met het onuitgegeven ‘Zeit zu gehen’ speelt Henke in op de coronamaatregelen en de spanning die ontstaat met onze individuele vrijheid.

‘Vermisster Traum’ mag de succesplaat ‘Nichts bleibt wie es war’ vertegenwoordigen. Verder vooral een mengeling van nummers van de nieuwe plaat – ‘Wir alle suchen blind’, ‘Seelenschatten’, ‘Stumme Nachten’ – en oude nummers – ‘Iphigenie’ en ‘5 Jahre’ als absolute hoogtepunten. Eindigen doet het kamerkwartet met ‘Ich bin der Zorn’, de afsluiter van de nieuwe plaat waarin Henke uitvaart tegen politiek en onwetendheid.

Daarna groet het viertal het publiek en wordt de uitzending afgebroken. In dit concert bewezen Goethes Erben dat ze blijven zoeken naar nieuwe wegen, dat ze oude nummers in een nieuw kleedje durven steken en dat ze nog steeds voor intense concerten borg staan. Hopelijk kunnen we ze snel terug echt live zien.

Setlist: Heldenuntergang / Das schwarze Wesen / Tage des Wassers / Lilien / Zeit zu gehen / Wir alle suchen blind / Vermisster Traum / Seelenschatten / Stumme Nachten / Keine Farben / Iphigenie / 5 Jahre / Ich bin der Zorn

PS: Goethes Erben plant in 2021 een tournee met Sieben, de man die nummers uit zijn viool tovert met loops en virtuositeit. Weet dat Sieben ook elke vrijdag een gratis lockdownconcert geeft dat je kan volgen via facebook en YouTube.

Geen opmerkingen: