zaterdag, december 15, 2018

Zauber: Weg der Seelen

In 2015 was ik lovend over ‘Engel’, de vorige cd van Zauber. Ik kan amper geloven dat deze nieuwe nog beter is. ‘Weg der Seelen’ herinnert ons aan het allerbeste van de dark electro die we in de jaren 90 konden horen. Ik denk weemoedig terug aan al die nachten die we in de Steeple in Waregem doorbrachten, al maak ik die connectie misschien ook omdat Ludovic Dhenry eveneens een trouwe bezoeker was van deze legendarische keet.

Laten we even teruggrijpen naar het verleden. Zauber was het allereerste project van Dhenry, waarmee hij reeds in 2006 zijn debuut ‘Deep Inside Myself’ uitbracht, maar dat debuut heeft weinig meer te maken met wat we hier horen. Dhenry probeerde het later nog met Eleventh Fear, maar dat project hield het slechts één cd uit. In 2012 waagt hij zich aan een totaal ander genre. Exponentia is een neoklassiek darkwave project dat intussen al vier cd’s op de teller heeft staan en duidelijk Dhenrys hoofdproject is.

In 2015 verraste Dhenry vriend en vijand door terug te grijpen naar Zauber, en dat in een mix van dark electro, darkwave en neoklassiek op de zoals vermeld zeer geslaagde ‘Engel’. Deze 'Weg der Seelen' heeft minder neoklassieke invloeden en gaat weer resoluut voor een electrogeluid, maar is niet minder geslaagd. De cd klinkt eigenlijk zeer vertrouwd, al kan ik niet meteen een groep noemen die gelijkaardig klinkt. Ik kan zeker verwijzen naar Das Ich, want Dhenry heeft nooit verhuld dat hij zijn inspiratie zocht bij de Neue Deutsche Todeskunst en groepen als Das Ich, Lacrimosa en Sopor Aeternus.

Uiteraard zal je de link met deze Duitse projecten ook leggen op basis van de taal die Dhenry gebruikt. Hij weet in een heerlijk verwrongen scherpe stem dood en verderf te bezingen in de taal van Goethe. En ja, de stem past perfect bij de muziek, die vol mooi uitgekiende geluiden en harmonieën zit.

Ludovic Dhenry heeft zichzelf weer overtroffen. Anderhalf jaar hadden we niets van hem gehoord - verrassend voor iemand die daarvoor verschillende uitgaves per jaar deed - maar het blijkt dat hij vooral mikt op kwaliteit. Spijtig is wel dat deze plaat enkel digitaal uitkomt - ongetwijfeld omwille van budgettaire redenen - waaruit opnieuw de nood blijkt om goede artiesten financieel te steunen. Een steun die Dhenry zeker verdient. Dhenry belooft binnenkort een nieuwe Exponentia uit te geven, die wel op cd uitkomt, en dat is iets om naar uit te kijken.

Geen opmerkingen: