maandag, april 18, 2005

Habemus Papam

Waarde Heren Kardinalen,

Uit goed ingelichte bron heb ik vernomen dat jullie momenteel op zoek zijn naar een nieuwe paus. De traditie wil dat jullie de nieuwe paus onder elkaar en uit jullie groep kiezen. Ik heb jullie echter op televisie kunnen aanschouwen, en ik heb vastgesteld dat de meeste onder jullie de pensioenleeftijd al ruimschoots overstegen hebben. Ik kan me dan ook inbeelden dat jullie met jullie oude dag iets anders willen aanvangen dan aan het roer staan van het zinkend schip dat de katholieke kerk vandaag is.

Dat komt goed uit, want ik heb een uitstekend alternatief. Ik ben momenteel op zoek naar werk en ik zou maar wat graag voor jullie de heilige stoel bestijgen, en jullie zodoende veel kommer en kwel besparen. De functie van paus is mij op het lijf geschreven. Passief toekijken terwijl anderen teksten voorlezen is één van mijn favoriete bezigheden, en zo’n papamobile voor mijn verplaatsingen zou bijzonder goed uitkomen. Ik ben van het mannelijk geslacht en heb geen homo of andere seksuele neigingen. Mijn charismatische uitstraling is dermate groot dat ik in de lokale kroeg de bijnaam Tsjernobyl geniet.

Ik ben katholiek opgevoed en heb een goede kennis van de katholieke geplogenheden (kerstmis, Pasen, ... noem maar op). Tevens heb ik - in de lijn van het oecumenisme van de vorige kerkvader – in België een actie geleid om alle heilige dagen van alle religies als officiële feestdagen te erkennen, een actie die weliswaar maar weinig succes heeft gekend omwille van het aan de macht zijnde van een vrijmetselaarsregering in ons apenlandje. Maar voor het overige hoeft u van mij geen revolutionaire ideeën te verwachten. Als mensen jarenlang hun best hebben gedaan om waardevolle tradities op te bouwen, wat zou ik me dan uitsloven om de dingen te veranderen?

Een hoog loon vraag ik niet. Ik heb begrepen dat maaltijden en inwoonst voorzien zijn en dat mijn reiskosten integraal vergoed worden door het Vaticaan. Dat zal voor een nederig man als mezelve ruimschoots volstaan. Houden jullie er als het jullie belieft rekening mee dat ik elke nacht nood heb aan 10 uur rust, zodat er bij geplande reizen tijd wordt vrijgehouden voor nachtrust en voor het recupereren van de jetlag. Het bijwonen van de ochtendvespers zal om diezelfde reden onmogelijk zijn, maar het is me ter ore gekomen dat steeds meer mensen bezwaren hebben tegen het in stand houden van deze onaangename en bovendien erg zinloze traditie.

Ik denk met deze brief het belangrijkste over mezelf gezegd te hebben, maar indien jullie meer informatie wensen wil ik me best eens komen voorstellen op jullie konklaaf (gelieve dan ook zo’n rode hoed en bijhorend klederdracht te voorzien, zodat ik niet te hard zou opvallen voor de journalisten). Jullie kunnen mij telefonisch bereiken op 0494/68.36.52.

Met de hoogste achting,

Joop de milde misantroop.

Geen opmerkingen: