zaterdag, december 15, 2018

DÄSSWAT: Trilogie

DÄSSWAT leerden we in 2013 reeds kennen. Het kille industrialproject van voormalig Dawn of Liberty-gitarist Danny Brebels deed toen een aantal optredens die ook visueel goed in elkaar staken. Sindsdien hebben we Brebels ook persoonlijk leren kennen, en bij ontmoetingen vertelde hij ons over zijn ambitie om een trilogie uit te geven. We konden zelfs al jaren geleden kennis maken met de gegalvaniseerde metalen doos waarin hij de cd wou uitbrengen.

Het heeft allemaal wat lang geduurd, maar vandaag is de ‘Trilogie’ een feit. Ongetwijfeld was de ontmoeting met Frank Gorissen – de man achter het anarchistische metaalpercussieënsemble Militia! – een doorbraak. Gorissen was onder de indruk van de muziek van Brebels, en bood hem aan om de muziek te mixen en te masteren in zijn SubTerra Studio.

De muziek van Brebels is erg gevarieerd, te meer daar hij alle klassieke rockinstrumenten beheerst: gitaar, bas, drums, toetsen... Maar de nadruk ligt natuurlijk op het elektronische. En er is een aspect waar Brebels steeds een beroep doet op anderen: teksten en zang. De lijst van mensen die hier een bijdrage voor leveren is vrij lang: niet minder dan zeven zangers werden ingeschakeld.

De ‘Trilogie’ bestaat uit drie delen, zoals gebruikelijk bij trilogieën. Elk deel bestaat uit een schijfje. We starten met de eerste cd, dat de titel ‘Ein Mensch, Ein Experiment’ mekreeg. Opener ‘Wrong’ en het programmatisch aandoende ‘DÄSSWAT’ klinken als old school electro, met een flinke beat. Daarna geeft Brebels er een meer experimente draai aan, waarmee hij aantoont dat hij meer dan een truukje in zijn mouw heeft steken.

Op de tweede cd – ‘Jass In Confusion’ – herneemt Brebels nummers van het duo TAR MAK, dat atmosferische nummers op gitaar maakt. Op ‘Traces Of Magellan’ en ‘Heavenly Eclipsed’ blijft Brebels nog min of meer trouw aan de oorspronkelijke composities, maar hij gaat echt uitzonderlijke dingen doen als hij ‘Gritty Pockets’ omvormt tot een meer industrieel nummer waarop Mark Poukens van De Brassers een tekst zingt over vluchtelingen (‘So Trapped’). ‘Sacred Trees Abroad’ wordt omgevormd van een gitaarstuk van 4 minuten naar een geluidsorgie van 13 minuten waarop Stefan Custers en Frank Gorissen nog eens hun afkeer van godsdienst tentoonspreiden.

Waar de tweede cd toch wat afwijkt in het geheel, sluit ‘Toxic Walk’ weer aan bij de zuivere industrial, al klinkt het wat mij betreft nog wat dreigender en experimenteler. Voor ‘Escape out of N-Korea’ doet Brebels een beroep op voormalig Dawn of Liberty-zanger Stefan Joosten. Het nummer zou ook moeten verschijnen op de compilatie die Frank Gorissen wil uitbrengen over vluchtelingen uit Noord-Korea, een reactie op de fel gemediatiseerde optredens van Laibach in de totalitaire staat in 2015.

Het is een hele prestatie om een ‘Trilogie’ als debuut uit te brengen. Het dwingt je om heel wat materiaal op te nemen, en daarbij moet je steeds oog hebben voor de kwaliteit. Persoonlijk vraag ik me af of de originele versies van TAR MAK die de tweede cd afsluiten nodig waren, en of er niet te veel instrumentele nummers - drie in totaal - staan op de derde cd. Afgezien daarvan kun je niet om de muzikale kwaliteiten van DÄSSWAT heen. ‘Trilogie’ is een veelzijdig werk met puike composities, het product van een creatieve geest en vruchtbare samenwerkingen.


Info cd: dasswat@hotmail.com

Geen opmerkingen: