zaterdag, december 15, 2018

Laibach brengt The Sound Of Music uit

Laibach heeft sinds zijn aanvang in 1980 gewerkt rond de link tussen ideologie en kunst, en ze hebben dat zowel gedaan met hun eigen composities als met 'nieuwe originelen', covers van reeds bekende nummers waaran ze een eigen - liefst controversiële - draai gaven. Hun covers van 'One Vision' van Queen ('Geburt einer Nation'), 'Life is Life' van Opus (ook in het Duits gecoverd als 'Leben heist Leben') of 'The Final Countdown' van Europe (wagneriaanse disco) horen bij hun bekendste nummers, en dan zwijgen we nog over de Beatles-plaat 'Let It Be' dat bijna integraal gecoverd werd en de elektronische interpretatie van 'Kunst der Füge' van Bach.

Binnenkort komt nog een plaat met 'nieuwe originelen' uit, deze keer van 'The Sound Of Music'. Om te weten hoe Laibach ertoe gekomen is deze muziek te herwerken, moeten we even terugkeren naar de beruchte optredens die de groep in 2015 in Noord-Korea gaf. En waarom zouden we dat niet doen in de woorden van de groep zelf? Begin 2016 gunde Laibach ons immers een interview dat best wat stof deed opwaaien (de context: De Europese Commissie had gevraagd om een optreden van Laibach in het kader van de uitreiking van de Europese prijs voort de groenste Europese hoofddstad aan Ljubljana te schrappen uit het programma van de prijsuitreiking). We citeren...

Laibach: 'We hebben altijd al iets willen doen met The Sound Of Music. We zijn dol op de film, en van zodra we wisten dat we in Noord-Korea zouden optreden, hebben we ons de vraag gesteld: ‘hoe lossen we een probleem als Noord-Korea op?’. Zo besloten we om het programma op te bouwen rond de musical van The Sound Of Music. Noord-Koreanen kennen deze film goed. Het is één van de Amerikaanse films waar ze naar kijken, en ze gebruiken het om Engels te leren. Ze hebben ook eigen Koreaanse versies geschreven van een paar nummers uit de film. Het verhaal van The Sound Of Music past erg goed bij de situatie in Noord-Korea. Hij kan zowel letterlijk als op subversieve wijze geïnterpreteerd worden, afhankelijk van het standpunt. De filosoof Slavoj Žižek stelt dat The Sound Of Music neteliger is dan je zou kunnen verwachten: ‘Als je de zaak goed bekijkt, gaat het officieel om Oostenrijks verzet tegen Hitler en de nazi’s, maar als je echt goed kijkt worden de nazi’s voorgesteld als een abstracte, kosmopolitische bezettingsmacht, managers, bureaucraten, uitmuntend gekleed, met korte snorren, dure sigaretten en zo voort. Met andere woorden, bijna een karikatuur van de kosmopolitisch decadente en corrupte joden, en de Oostenrijkers zijn de goede kleine fascisten. De impliciete boodschap is dus bijna het tegenovergestelde van de expliciete boodschap: eerlijke fascisten die zich verzetten tegen een decadente joodse kosmopolitische machtsgreep. Dit zou wel eens de reden kunnen zijn waarom de film zo extreem populair is: omdat het onze geheime fascistische fantasieën aanspreekt.''

'The Sound Of Music' van Laibach zal beschikbaar zijn vanaf 23 november. De video voor het titelnummer kunt u hieronder bekijken. (xk)

Geen opmerkingen: