Het minste wat gezegd kan worden is dat T.S. Eliot met zijn gedicht ‘Burnt Norton’ – het eerste deel van zijn vier kwartetten – de gemoederen heeft weten te beroeren. Heel wat critici loofden deze filosofische reflectie over tijd en tijdloosheid, in die mate zelfs dat Eliot er de Nobelprijs voor kreeg in 1948.
Maar er was niet enkel lof. Vele vroegere vrienden keerden zich van Eliot af nadat hij zich bekeerd had tot het Anglicanisme. In het bijzonder George Orwell liep niet hoog op met de conclusie van ‘Burnt Norton’ dat enkel God het overzicht heeft van tijd en wijsheid. Eliot had zich bekeerd van radicale modernist tot aardsconservatief, en was daardoor zijn relevantie kwijt. Anderzijds waren er ook critici die de waarde van Eliots gedicht hoog bleven inschatten zonder het eens te zijn met zijn diepgelovig eindoordeel.
De erfenis van Eliot is niet min, en niet in het minst in de rockmuziek. U weet hopelijk dat de nummers van de vroege Sisters of Mercy getruffeerd zijn met referenties naar Eliot. En met ‘Wasteland’ kan The Mission niet anders dan wenken naar Eliots magnum opus 'The Waste Land’. Ook David Bowie, Lou Reed, Bob Dylan en PJ Harvey hebben verwezen naar Eliot. En dan zijn er deze Joana Gama en Luís Fernandes, die voor de titel van hun laatste plaat alsook van de zes nummers op die plaat steeds teruggrijpen naar ‘Burnt Norton’.
Luís Fernandes heeft naam gemaakt in de elektronische muziek als The Astroboy. Daarnaast werkte hij samen met Hans-Joachim Roedelius (ook bekend van Cluster en Harmonia), Rhys Chatham and Toshimaru Nakamura. In 2012 ontmoet hij de klassiek geschoolde pianiste Joana Gama op een optreden in Lissabon. De twee delen een gemeenschappelijke interesse in experimentele muziek en hebben sindsdien aan verschillende projecten samengewerkt, onder meer in de vorm van het duo QUEST waarmee ze reeds op diverse internationale festivals optraden.
‘At The Still Point Of The Turning World’ werd in opdracht van de Câmara Municipal de Guimarães en A Oficina / Westway Lab Festival geschreven in 2017, en kwam er dan ook met de hulp van het Orquestra de Guimarães met arrangementen van José Alberto Gomes. De plaat begint met rustige percussie, maar wordt snel uitgebreid met strijkers en blazers. Essentiële elementen in de mix zijn natuurlijk de piano van Joana Gama en de elektronica van Luís Fernandes.
‘At The Still Point Of The Turning World’ is misschien – net als het gedicht waar het zijn naam uit put – een reflectie over de tijd die voorbij gaat en die we niet kunnen vatten. Het is een uitnodiging om je te concentreren op het heden, het enige aspect van de tijd waar we vat op hebben, en het doet dat met trage ritmes, minimalistische harmonieën en repetitieve patronen. Het is een poging tot abstinentie van beweging in een wereld die blijft bewegen.
Joana Gama + Luís Fernandes - Through The Vibrant Air from ROOM40 on Vimeo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten