Een tijd geleden werd ik gecontacteerd om een
lijstje te maken van tien platen die mijn leven veranderden. Dit zijn niet
zomaar de tien beste platen uit mijn platenkast, maar tien platen die op één of
andere wijze mijn leven gemarkeerd hebben, in chronologische volgorde.
Yves
Duteil - En public
Mijn prille jeugdjaren. Als telg uit een
Franstalig gezin in Vlaanderen, werd bij mij thuis vaak naar Franse muziek
geluisterd. Mijn favoriet was onmiskenbaar Yves Duteil. Mijn ouders vertellen
nog na hoe ik als vijfjarige vroeg om naar ‘dididamdimdam’ te luisteren. De
poëzie en diepgang van zijn teksten kon ik destijds wellicht niet volledig
vatten, maar de melancholische muziek sprak me aan. Tijdens mijn puberteit heb
ik me vast wel eens minachtend uitgelaten over deze vroege liefde, maar met het
volwassen worden heb ik de enggeestigheid van zo’n houding ingezien. Zijn
platen blijven me tot op de dag van vandaag beroeren.
Pink
Floyd: The Wall
Daar komen de puberteitsjaren. Vrienden gaven me
cassettes mee om te kopiëren - zo ging dat in de tijd - en één van de eersten
was deze tijdloze plaat van Pink Floyd. Als u weet dat ik niet de meest
vrolijke puber op de planeet was, begrijpt u misschien waarom de beklemmende
sfeer op de dubbelaar me meteen aansprak. Bovendien werd er gezegd dat dit ‘new
wave’ was, en dat interesseerde me wel. Ik vermoed dat goede muziek destijds heel
snel het etiket ‘new wave’ kreeg, want zelfs Bruce Springsteen en godbetert
Dire Straits werden tot de beweging gerekend. Het was ook de eerste keer dat ik
me echt verdiepte in Engelstalige teksten, want deze plaat was de moeite om
volledig te doorgronden. Dat is hij vandaag nog.
The
Cure: The Top
Verder in de existentiële puberjaren. Ik was
gefascineerd door die zwartgeklede alternatievelingen op school. Zo kwam je al
snel bij The Cure uit, want uit hun t-shirts kon je afleiden dat dit de groep
was waar ze naar luisterden. In principe zou ik hier elke plaat van The Cure uit
de jaren 80 kunnen opnoemen, maar ‘Pornography’ en ‘Disintegration’ vind ik
gewoon te vanzelfsprekend. Neem dan maar dit buitenbeentje, The Top, de meest
experimentele plaat van The Cure, eentje waar Robert Smith zelve zich om
onbegrijpelijke redenen - enfin, ik begrijp wel dat hij toen vol drugs zat en
dat hij niet terugkijkt op een bijzonder vrolijke tijd - volledig van
distantieert. Maar alle anderen zouden deze moeten koesteren.
Renaud:
A la belle de mai
Terug naar de Franstalige muziek. Renaud heb
ik niet van thuis uit meegekregen. Dat was veel te rebels en alternatief. En op
de eerste zicht vond ik die onverzorgde man vol tatoeages veel te macho. Hij
leek op een motard, en daar had ik weinig mee. Of hoe je mensen niet op hun
uiterlijk moet beoordelen. Als je de man aandachtig beluistert, dan besef je
dat zijn teksten buitengewoon sterk zijn, lyrisch en geëngageerd. Alles behalve
een macho, maar een linkse rakker die de juiste woorden vindt en de juiste snaar
raakt. Hij blijft me beïnvloeden, want ik beschouw hem als één van de beste
tekstschrijvers op de planeet.
Joy
Division: Unknown Pleasures
Een onvermijdelijke plaat. Op 15 jaar of zo
kocht ik me de OORs Pop Encyclopedie, en ik las meteen alles wat ik kon vinden
over het fenomeen ‘gothic’. Er stonden heel wat groepen in, en voor ik me op
een dag naar de cd-winkel begaf keek ik even wat mogelijk interessant voor me
was. Het hoofdargument om voor Joy Division te kiezen was wellicht de tragische
zelfmoord van Ian Curtis, maar ook de namen van de groep en van de plaat pasten
bij mijn existentieel-paranoïde gevoel. De zinsnede ‘Me
in my own world, and you there beside / The gaps are enormous, we stare from
each side’ in ‘I remember nothing’ sprak me heel rechtstreeks aan.
Killing
Joke: Extremities, Dirt And Various Repressed Emotions
Hier was een plaat waar ik de familie mee op
stang kon jagen. Dat was heus niet zo moeilijk. Gewoon de uitspraak dat ik
later niet met de wagen maar met de fiets zou blijven rijden lokte reeds
verontwaardigde reacties uit. Hoewel ik intussen 39 ben en een rijbewijs heb,
bezit ik nog steeds geen wagen. Wat een overwinning op de afkeuring van destijds.
Wie wel ondubbelzinnig aan mijn kant stond, was Killing Joke. ‘Extremities,
Dirt and Various Repressed Emotions’ bulkte van de sociale en ecologische
doemberichten. Ik herinner me hoe ik de plaat bij mijn grootouders opzetten en
provocerend tegen mijn oom vertelde dat het communisten waren (ik wist dat het
niet waar was, maar ook dat het hem zou doen steigeren). Voor mij was de plaat
in de eerste plaats een politiek manifest waar ik me prima in kon vinden.
Lacrimosa:
Satura
Hoe depressief ik in mijn tienerjaren was, kun
je meten aan de hand van Lacrimosa. De hel van een depressie valt moeilijk te
verwoorden, en via kunst en muziek lukt dat nu eenmaal iets gemakkelijker.
Volgens mij kun je het succes van Lacrimosa alleen maar begrijpen door dit
eenvoudige feit te erkennen. Je hoort vaak zeggen dat enkel de drie eerste
platen van Lacrimosa goed zijn. Wel, zij zijn het die mij verknocht maakten.
Toen Lacrimosa later metalinvloeden zou verwerken heb ik aanvankelijk ook de
wenkbrauwen gefronst, maar ben ik toch vrij snel tot de conclusie gekomen dat
ook deze muziek geweldig was. Ik erger me aan het misprijzen van sommigen ten
aanzien van Lacrimosa. Ik begrijp dat niet iedereen graag naar depressieve
muziek luistert, maar de weigering om te erkennen dat dit muzikaal-technisch
uitzonderlijk is - ik heb het nu over latere platen als ‘Elodia’ en ‘Echos’ -
vind ik erg kortzichtig. Voor mij is Tilo Wolff een genie.
Les
Baudouins Morts: Le disque d’or des Baudouins Morts
Ik was een slechte student in het middelbaar,
en mijn ouders waren best verrast toen ik hen vertelde dat ik toch unief wou
doen. Sociologie. ‘De wereld begrijpen om de wereld te veranderen.’ Ook voor
mij was het geen evidente keuze, want ik vond dat ‘het hoger onderwijs enkel
tot doel heeft om zoveel mogelijk mensen uit te sluiten uit bepaalde beroepscategorieën’
(cfr. Valerie Solanas). Ter compensatie sloot ik me aan bij SJW, een
trotskistische jongerenorganisatie. Het was een geweldige tijd en Les Baudouins
Morts zijn er waarschijnlijk de beste muzikale expressie van. Les Baudouins
Morts, dat is muziek voor linkse rakkers die graag de goegemeente choqueren met
hun radicalisme. Een plaat vol wijsheden als ‘blind geweld is beter dan
stemmen’, ‘aan de paal de kardinaal’, ‘verbeter de werksfeer met dynamiet’ en
vooral mijn favoriet ‘geen socialisme zonder bier’. We kenden alle teksten
vanbuiten en elke avond met vrienden eindigde steevast met het samen
beluisteren en meebrullen van de cd.
Einstürzende
Neubauten: Haus der Lüge
Tegendraads, tegen de stroom ingaan, alles in
vraag stellen… Dat was ons leven in onze studententijd. Logisch toch dat ik
verslaafd werd aan de meest tegendraadse groep op de planeet, de groep die
alles maar dan ook alles in vraag stelde. Moeten we met echte instrumenten
spelen? Is het mogelijk om nummers te maken zonder de minste structuur? Moeten
alle strofes in een tekst even lang zijn? Kunnen we een tekst met gaten schrijven
die de luisteraar zelf moet invullen? Ook hier zou ik verschillende platen
kunnen opnoemen, maar ik hou het bij ‘Haus der Lüge’, omdat het een plaat is
die de link legt tussen het brute geweld van de jaren 80 en de meer ingetogen
muziek van de jaren 90 tot nu. Met Blixa Bargeld die werkelijk uitblinkt als
tekstschrijver.
Boris
Grebenshikov & Aquarium International: Concert in de Royal Albert Hall, 19
maart 2008
Ondertussen ben ik onvermijdelijk aan het werk
geraakt. Ik had een kantoorjob die me geen bal interesseerde en waar ik me dan
ook dagenlang doodverveelde. De enige remedie was de hele dag op internet
surfen. Alle nieuwssites afgaan. Zo kwam ik op een dag toevallig op The Bodhisattvas of Babylon terecht, een webstek dat volledig gewijd was aan de Russische zanger
Boris Grebenshikov en zijn groep Aquarium. Het heeft meteen interesse gewekt. Enerzijds
vond ik dat er te veel aandacht ging naar angelsaksische groepen, en anderzijds
was ik door mijn trotskistisch verleden - waar ik me intussen van
gedistantieerd had - erg geïnteresseerd in de geschiedenis van Rusland en van
het oostblok. Mijn fascinatie voor muziek en geschiedenis begon ik te combineren
door historische muziek te verzamelen. En dissidente muzikanten uit het
oostblok werden daarin mijn favoriete thema. Ik heb sindsdien heel wat informatie
over het onderwerp verzameld, en er ook heel wat artikels aan besteed. Maar er
is één artiest die er altijd bovenuit zal steken, en dat is Boris Grebenshikov.
Een mystieke componist die beweert dat al zijn liederen gebeden zijn, ingegeven
door god. Ik ben overtuigd atheïst, maar bij het beluisteren van deze
prachtmuziek twijfel ik soms. Zou het kunnen…