Theodor Bastard ontdekte ik in 2005 op het Kunigunda-festival in
Vilnius, Litouwen. De Russische groep was er toen absoluut cult door hun
laatste cd ‘Pustota’ (oftewel ‘de leegte’). Een mix van sombere
elektronica, gitaren, percussie en vooral de zeer etnische, kaukasisch
aandoende zang van Yana Veva viel duidelijk in de smaak bij de nochtans
niet zo tuk op Russen zijnde Litouwers. Het optreden was overweldigend
en uiteraard kocht ik me het meesterwerk.
De groep zou met ‘Pustota’ ook proberen doorbreken in het westen, maar
ondanks verschillende optredens in de regio zou hun populariteit vooral
tot het oosten van het continent beperkt blijven. Een weergave van de
tournee die volgde op Pustota gaf de groep met het opnieuw uitstekende
‘Sueta’. Hoewel de cd live was, bestond het volledig uit nieuwe
composities die op verschillende plaatsen gespeeld werden, onder andere
in België en Duitsland.
Ik kreeg opnieuw de kans om de groep live te zien op het WGT van
Leipzig in 2011. De groep bleek wat van de gothic weggevaren te zijn en
meer te focussen op een mix van trip hop en etnische invloeden,
invloeden die weliswaar altijd al aanwezig waren. Ik kocht er hun
laatste cd ‘Белое: Ловля Злых Зверей’, maar deze maakte iets minder
indruk op mij dan zijn voorgangers.
‘Oikoumene’ is de laatste parel van Theodor Bastard. Het kwam in
Rusland uit in 2012, en is nu via Danse Macabre ook bij ons beschikbaar.
(Het is een groot verdienste van Danse Macabre dat ze regelmatig muziek
uit Rusland en Oost-Europa bij ons uitbrengen.)
De groep rond Fedor Svolotch en Yana Veva zag voor het eerst volledig
af van elektronische programmatie. Het roer werd volledig richting
wereldmuziek omgegooid. Opvallend zijn de talrijke
percussie-instrumenten van over de hele wereld - marimba, darbuka, daf,
djembe, congas… - die Svolotch verzameld heeft. Yana Veva speelt de
Chinese fluit Bava en de Armeense duduk.
Bovendien nodigt Theodor Bastard een paar gasten uit. De Indiaanse
sarodspeler Rampur Rani en de Franse zanger van Afrikaanse afkomst
Julien Jacob spelen beiden mee op ‘Sagrabat (Diumgo)’. De bonustrack
bestaat uit een remix van ‘Benga’ door Aki Nawaz van Fun-Da-Mental. Aki
Nawaz was de man die ooit de drumstokjes roerde in de gothlegende The
Southern Death Cult, en zich later als moslimfundamentalist zou uiten in
Fun-Da-Mental. Hij roept trouwens de hulp in van zijn trouwe
bondgenoten The Mighty Zulu Nation om zijn remix kracht bij te zetten.
Thematisch handelt de cd over oeroude tradities en geloven van over
heel de wereld. Eigenlijk is deze cd opvallend multicultureel, zeker om
uit een land als Rusland te komen waar xenofobie vast niet van de lucht
is. Het is alleszins een werkstuk waar Svolotch en Veva heel trots op
zijn. Svolotch liet zich zelfs ontvallen dat ‘dit het beste is dat we
ooit gemaakt hebben’, en hij zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Theodor Bastard