zondag, oktober 13, 2013

Mantus: Fatum. Best of 2000-2012

Mantus bestaat 13 jaar, en heeft met zijn bombastische gothic metal in die tijd heel wat zieltjes veroverd in Duitsland. Zeker met het succes van ‘Wölfe’ en de tournee met ASP was een nieuw overzicht van het werk van de groep – 11 cd’s en 3 ep’s – op zijn plaats. Er bestond al een compilatie uit 2006 – ‘Chronik’ – maar die is enkel nog digitaal beschikbaar en er zijn sindsdien zeven nieuwe uitgaven geweest.
 
Mantus startte in 2000 als het studioproject van Martin Schindler en zijn zus Thalia, dat een mix tussen darkwave en gothic-metal ten beste bracht. Deze samenstelling bleef lang onveranderd, tot Chiara in 2012 de rol van Thalia overnam. Van dan af zag men de groep ook op de podia, wat oorspronkelijk nooit de bedoeling was geweest.
 
Het is Martin Schindler die alle composities en teksten voor zijn rekening neemt, en ook alle instrumenten inspeelt: gitaar, synths, drums, bas... De afwisseling tussen vrouwelijke en mannelijke stemmen is een waarmerk van Mantus. Deze cd klinkt uit één stuk. Je kan over de tijd een kleine evolutie van darkwave richting scherpere gitaren opmerken, maar over het algemeen is hun werk consistent. Al is het wel zo dat een aantal vroege werken zoals ‘Phönix’, ‘Kleiner Engel flügellos’, het prachtige ‘Wie ein Engel’ en het eveneens bijzondere ‘Gemeinsam in den Tod’ heropgenomen zijn voor deze cd. Er staat ook een exclusief nieuw nummer op - Trauma - om zich ervan te vergewissen dat ook de trouwe fans zich de cd aanschaffen.
 
Ik ben verast een aantal nummers niet op de compilatie terug te vinden, zoals ‘Wir warten auf den Tod’ en ‘Dunkler Engel’. Niet eens alle cd's uit de discografie van de groep zijn vertegenwoordigt. Doch 'Fatum' is goed gevuld: 15 nummers per cd, dus 30 in totaal. Veel meer kon er niet op. Wel is er plaats voor niet minder dan vier covers. Die geven aan hoe groot de invloeden zijn die Martin Schindler tot zich neemt: avantgarde-industrial (Einstuerzende Neubauten), Duitse kleinkunst (Storm & Wasser), Duitse punk (Slime) tot klassieke muziek (Chopin). Allemaal Duitstalige nummers, zoals het concept het wil.

In tegenstelling tot de compilatie van Samsas Traum die ook rond deze tijd uitkomt, is er niet voor gekozen om chronologisch te werken of enkel de harde nummers eruit te kiezen. Hier komen alle aspecten van het muzikale oeuvre aan bod, van zachte genegenheid tot robuuste bombast. Het cd-boekje bevat geen biografie, maar gewoon alle teksten. Ook hier komt de hele breedte van Schindlers kunnen aan bod, van weemoedig tot weemoedig. De zeer poëtische teksten hebben vaak een filosofische inslag, zoals in het prachtige ‘Seelenlos’ (een nummer waarin het elektronische zijproject Black Heaven ook deelplichtig is):

ik zie uit het venster over de straten van deze grauwe stad
waar is het paradijs dat de wereld mij beloofd had
de leegte brandt in mijn hart, glijdt door mijn kop
ik zoek, maar ik vraag niet meer naar satan of naar god
mensen gaan voorbij, weten niet wat doen met hun tijd
een leven zonder inhoud als uitweg uit de eenzaamheid
in doodse stilte zullen dromen en gedachten sterven
ze willen geen derde rijk, maar zullen een vierde evenmin verhinderen
 
U hebt het begrepen, het is weer treurnis troef met Mantus. Maar wel met diepgang en stijl. Een mooi overzicht over een mooie carrière.

Geen opmerkingen: