Zoharum is een zeer kwalitatief Pools dark ambient label. We kennen ze in België maar al te goed, vooral omdat ze aan de basis staan van heel mooie heruitgaves van de vaderlandse ritual cultgroep Hybryds. Hun werk uit de jaren 80 en 90 kreeg de afgelopen jaren mooie heruitgaves, meestal aangevuld met onuitgegeven werk. Nu doen ze hetzelfde met Vidna Obmana, een artiest die uit dezelfde hoek komt.
Eigenlijk is Vidna Obmana verbonden aan Hybryds, want Dirk Serries – de man achter Vidna Obmana – speelde een aantal jaren in de groep van Magthea en Yasnaïa. Hij was het zelfs die met het idee op de proppen kwam om een soundtrack te schrijven voor het aquarium van de Antwerpse zoo, naar analogie met iets wat hij in het buitenland had gezien. Toen Magthea aan Serries liet weten dat hij dat idee wel zag zitten, bleek dat Vidna Obmana zijn soundtrack al klaar had. Hybryds componeerde ook zijn eigen soundtrack, en beiden werden aanvankelijk samen uitgebracht in 1993. Op latere heruitgaven is de kans groot dat u enkel de soundtrack van Hybryds, of net die van Vidna Obmana terugvindt.
Vidna Obmana – de naam komt van het Servische woord voor ‘gezichtsbedrog' – speelde ook een tijdje mee in Klinik, maar dan het project van Marc Verhaeghen toen Dirk Ivens er niet meer bij betrokken was. Samen werkten ze aan de cd’s ‘Gluttony’ en ‘Greed’ uit respectievelijk 2005 en 2006. (Ook Magthea van Hybryds heeft een tijdje in The Klinik gespeeld, toen de groep nog een kwartet was, maar verliet de Industrial legende in 1986.)
Maar laten we terug gaan in de tijd. Dirk Serries begon al muziek uit te geven onder de naam Vidna Obmana in 1985. Die kwam aanvankelijk op cassette uit, en Serries keek niet op een uitgave meer of minder per jaar. De uitgave die we nu bespreken, ‘The River Of Appearance’, kwam uit in 1996, en volgde op Serries’ samenwerking met Steve Roach – ‘Well Of Souls’ – dat Vidna Obmana meer bekendheid opleverde in de internationale ambient scene.
‘The River Of Appearance’ bestaat uit acht uitgestrekte klankvelden, die tussen de vijf en de tien minuten duren, en vooral bestaan in elkaar overlappende synthgeluiden met enorm veel echo en delay. Dit is eigenlijk pure ambient, die niet meer het voorvoegsel ‘dark’ verdient. Het is ontspannende, zuiver rustgevende muziek die je laat wegdromen naar stranden en weiden, daar waar dark ambient je meer richting slagvelden en catacomben voert.
Wat er wel in zit, zijn tribale invloeden, die we uiteraard ook kennen van Hybryds. Vidna Obmana gebruikt hierbij instrumenten als regenmakers in verschillende toonaarden, schelpen, aarden potten, maracas, waterflessen, Boliviaanse en bamboefluiten, ocarina en harmonica. Ga bij deze lijst niet denken dat de muziek zeer ritmisch is, want de percussie-instrumenten worden maar zeer schaars gebruikt.
‘The River Of Apperance’ bleek een mijlpaal te zijn voor Vidna Obmana, en daarom vond Zoharum het de moeite om de 25ste verjaardag te vieren met een heruitgave. Zelf heb ik de gewone cd-uitgave in mijn handen. De speciale editie in een houten box met bloemen, een cassette met outtakes en foto’s van vrouwlief Martina Verhoeven – die ook de layout van de cd-heruitgaves verzorgt – is op dit moment helaas al uitverkocht. Maar wie een klassieker van Vidna Obmana en zelfs van de ambient in het algemeen in huis wil halen, kan niets misdoen met de aankoop van deze cd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten