De vierde cd van Exponentia. We zaten er al even op te wachten, want we waren zeer te spreken over de voorganger ‘Ghost’. Doch Ludovic Dhenry verkoos om eerst nog twee cd’s uit te brengen met zijprojecten: het elktronische darkwave project Zauber (een hoogtepunt uit het oeuvre van Dhenry!) en het instrumentaal-industriële Résonance Magnétique.
Ludovic Dhenry blijft niet graag stilzitten en zijn oeuvre evolueert mee. Met zijn vierde cd ‘Abend’ blijft hij natuurlijk symfonische arrangementen - weliswaar elektronisch geprogrammeerd - centraal stellen, maar komen er ook meer gitaren - eveneens geprogrammeerd - bij. Ongetwijfeld is dat de invloed van Lacrimosa, één van de lievelingsgroepen van Dhenry.
Net als bij de overgang van Lacrimosa naar het gitaargerichte werk, stelt zich de vraag of de gitaren geen te prominente plaats krijgen. Ik zou meer passages ingebouwd hebben waarin zuiver neoklassieke arrangementen voorkomen (zoals Lacrimosa trouwens bewonderenswaardig deed op ‘Elodia’ en ‘Echos’, twee van hun beste werken). Dat Dhenry het echt professioneel aanpakt, kan je afleiden uit de lijst van instrumenten en klanken die hij gebruikt heeft.
Zanggewijs is het weer tot in de puntjes afgewerkt, met heel wat aandacht voor de frasering. De stem klinkt erg als Sopor Aeternus, en dat is een andere lievelingsgroep van Dhenry. Teksten zijn in het Duits, zoals op het debuut van Exponentia en op het sublieme ‘Engel’ van Zauber. Om u een idee te geven van de thema’s die aangesneden worden citeren we een paar woorden die vaak terugkeren: ‘Dunkelheit’, ‘Geister’, ‘Tod’ en ‘Angst’. Duidelijk?
‘Abend’ is alweer een uitstekende cd van Exponentia, en zou je zin moeten geven om heel het oeuvre van Dhenry te leren kennen. Dhenry heeft zijn herkenbare eigen stijl gecreëerd die niemand hem nadoet. Maar binnen dat kader blijft hij steeds verder evolueren, en zo blijft het immer boeiend om hem te blijven volgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten