Een paar noten piano om te beginnen, invallende strijkers,
glockenspiel, koor en orgel… Is dit een zijproject van de Belgische
death industrial act Dead Man’s Hill? Ja hoor! Na een paar minuten
prachtige intro neemt de cd echter een sombere bocht. ‘I write a book
with my own blood.’ Het is de eerste zin van een nieuwe tocht door de
duisternis. Neoklassiek wordt vermengd met horror-achtige geluiden en
met teksten van een bijzondere zwartgalligheid.
Dat Dead Man’s Hills meesterbrein Bart Piette een cd met vooral
symfonische en klassieke klanken maakt is niet verwonderlijk. Op de
bijzonder geslaagde ‘Songs of the forthcoming apocalypse II:
Transformation’ die Dead Man’s Hill verleden jaar uitbracht kon je al
genieten van de steeds bombastischere orkestraties van Piette. Bovendien
is dit al de derde cd van Experiments in Darkness, Na New World Rising
(2007) en From The Heart (2008).
In tegenstelling tot Dead Man’s Hill zijn de teksten hier duidelijk
verstaanbaar, en Piette vertelt er zonder veel taboes over zijn
misprijzen voor de mensheid, zijn wil om zich af te zonderen van de rest
van de maatschappij, zijn wanhoop… Hij laat zijn gedachten de vrije
loop gaan, zonder zich aan de regels van de gestructureerde poëzie te
houden. Al mag er ook eens gelachen worden, bijvoorbeeld als Piette -
een overtuigd veganist en dierenrechtenactivist - in The Hunter zijn
misprijzen voor jagers declameert: ‘I hope you don’t have to pay with
your own life, when you are devoured by a giant rabbit’. Eerder humor
dan horror, lijkt me. Maar voor de rest is alles hier een aanschekeling
van pikzwarte nachtmerrietaferelen.
Een pluim moet Piette zeker krijgen voor de mooi uitgewerkte
orkestraties en harmonieën, die melodieus, veelzijdig en bombastisch
klinken. Kortom, Piette heeft met 'About Facts and Murders' weer een
puik werk afgeleverd, dat zoals gewoonlijk weer treurnis troef is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten