donderdag, september 12, 2019

Enzo Kreft: Heel wat tracks van “Control” gaan over de relatie van de mens met technologie en de gevaarlijke gevolgen hiervan in een nabije toekomst.

Enzo Kreft heeft met ‘Control’ een nieuw pareltje minimal wave-muziek afgeleverd, maar de plaat is nog veel meer dan dat. Het is een conceptalbum over onze omgang met technologie en hoe deze technologie ons leven beïnvloedt en vorm geeft. Bovendien heeft Enzo Kreft prachtige en toepasselijke grafische montages gemaakt om zijn werk te illustreren. We vroegen Enzo tekst en uitleg te geven bij elk nummer op de cd, en verkregen zelfs het recht om een paar van de bijhorende kunstwerken af te beelden. U zult zien dat Enzo Kreft de moeilijke onderwerpen niet uit de weg gaat op ‘Control’…


  1. “Scanned”
Heel wat tracks van “Control” gaan over de relatie van de mens met technologie en de gevaarlijke gevolgen hiervan in een nabije toekomst. Zo ook de opener van het album. Hoe zouden je dagen eruitzien als je rondliep als een slaaf en via een hersenimplantaat gescand en bestuurd zou worden door machthebbers?
  1. “Cyborg Platoon”
Een SciFi-track over een wereld waarin mensen die in opstand komen en die de vrijheid van denken staande trachten te houden, uitgeroeid worden door cyborglegers. Een thema van heel wat futuristische, dystopische films.
  1. “Biometrics”
Bij biometrie worden technieken toegepast waarbij unieke lichaamskenmerken (DNA scans, vingerafdrukken, gelaatskenmerken,…) gecontroleerd en bijgehouden worden. Ik vind het een akelig idee dat je persoonlijke data door anderen worden opgeslagen, ze kunnen zelfs gehackt worden en op die manier kan men je beroven van je identiteit. Het is een technologische ontwikkeling die aangewend zou kunnen worden in totalitaire regimes.
  1. “Virtual Happiness”
Zijn we echt gelukkig? Geluk is een product geworden. We leven in “Emojikistan”, het land van sociale media waarin ons gedrag massaal gemodificeerd wordt en we het gevoel hebben gelukkig te zijn. Het is zo verslavend als suikers en vetten in de voedingsindustrie waardoor de consument steeds meer eet en daardoor de omzet stijgt. We zijn virtueel gelukkig.
  1. “Connected”
Net als in “Scanned” wil ik het in “Connected” hebben over de controle die een systeem op ons uitoefent. In al onze gedragingen worden we gedicteerd door autoriteiten en we worden geleidelijk aan gebrainwasht, ook al denken we dat dat niet het geval is. We zijn onlosmakelijk verbonden met de “matrix” en moeten de regels van het spel gehoorzamen.
  1. “The Milgram Experiment”
Het experiment van psycholoog Stanley Milgram dateert van begin jaren ‘60. Milgram wou onderzoeken hoe het mogelijk was dat Nazi’s hun morele overtuigingen overboord hadden kunnen gooien om miljoenen mensen de dood in te jagen. In het experiment werden proefpersonen aangemoedigd om elektrische schokken toe te dienen aan anderen en ze deden het. Het is dat experiment waarvan je denkt: dat zou ikzelf nooit doen. Het experiment is in de loop der jaren herhaald en wat blijkt: de mens is in 50 jaar weinig veranderd, hij volgt achteloos bevelen op als hij het gevoel heeft niet verantwoordelijk te zijn voor zijn daden...

  1. “Book Burnings”
“Book Burnings” gaat over een nog niet zo ver verleden waarin de Nazi’s boeken verbrandden, maar blikt ook vooruit op een toekomst waarin dit nog steeds zou kunnen gebeuren en daarom verwijs ik naar de science fiction film Fahrenheit 451 van François Truffaut. Ook citeer ik George Orwells beroemde uitspraak: “Who controls the past controls the future. Who controls the present controls the past.” Geschiedvervalsing als poging om de werkelijkheid te manipuleren en te controleren.
  1. “I’m Not A Robot”
Een uptempo nummer, waarin ik refereer aan de bekende internet-captcha, die gebruikt wordt om te bepalen of er al dan niet sprake is van een menselijke gebruiker. Het leek me meteen een goed idee om een contradictie in te bouwen en de quote te laten uitspreken door een robotstem. Mensen zijn geen robots, robots zijn geen mensen... maar misschien worden robots ooit menselijker dan mensen!
  1. “In My Head”
In dit nummer is de “roboman” van het openingsnummer “Scanned” aan het woord. Er vindt een spectaculaire ommekeer plaats in zijn hersenen, de chips van het implantaat zijn gewist en de “gedachtenpolitie” is verdreven uit zijn hoofd. De hoop wordt uitgedrukt dat de mens in staat is om het juk van de slavernij van zich af te werpen. Hij is meester van zijn eigen gedachten en kan zich als een vrij individu in de wereld bewegen.
  1. “Mindshift”
In dit instrumentale synthnummer heb ik geprobeerd een filmische, epische sfeer te creëren. De track borduurt verder op het thema van “In My Head”, de vrijheid van denken. ”Are you able to make a mindshift?” vraagt de vrouwelijke Siri-stem (een van de artificiële stemmen op mijn iPhone, die ik ook in “Virtual Happiness” gebruik).

De booklet-illustratie die bij dit nummer hoort toont een vogel in een openstaande kooi. Je bent vrij, maar je moet durven je vleugels uit te slaan.

  1. “Disobedient”
“Disobedient” is een oproep tot een geweldloze revolutie tegen een onrechtvaardig establishment. Ik citeer Henry David Thoreau, de filosoof die burgerlijke ongehoorzaamheid propageert: “Disobedience is the true foundation of liberty. The obedient must be slaves.”
  1. “Imagine A Boot”
Afsluiter van het album met de beroemde laatste woorden uit “1984”, de roman van George Orwell die je met de neus op de gruwel van een totalitaire staat drukt: “Als je een beeld van de toekomst wil, stel je dan een laars voor, voor eeuwig stampend op een menselijk gezicht. De moraal die uit deze gevaarlijke nachtmerrie-situatie moet worden getrokken, is eenvoudig: laat het zover niet komen, het hangt van jou af”.


Geen opmerkingen: