Schwarzblut speelt op zaterdag 11 april op Coalescaremonium in Brussel. Met hun uitgekiend imago en hun erg visuele shows zijn ze de juiste groep op de juiste plaats, want laat dat aspecten zijn die het evenement graag in de kijker zet. Hun laatste cd ‘Gebeyn aller Verdammten’ was een prachtig staaltje van het kunnen van Schxarzblut: met een combinatie van stevige electro-industrial en symfonische arrangementen vertonen ze klassieke Duitse gedichten. We spraken met frontman Zeon.
Dag Zeon. Met Schwarzblut spelen jullie op 11 april op Coalescaremonium. We kijken erg uit naar jullie optreden. Kan je me vertellen waarom jullie voor de naam ‘Schwarzblut’ gekozen hebben?
Allereerst dank dat jullie uitkijken naar ons optreden op Coalescaremonium. Ook wij zien uit naar ons optreden op dit prachtige evenement. Onze naam Schwarzblut staat voor ons voor de inkt die de oude Duitse dichters gebruikten, om hun zielenroerselen aan het perkament of papier toe te vertrouwen. Deze woorden gebruiken wij in onze muziek, waardoor ze als zwart bloed stromen door onze aderen.
Jullie omschrijven jullie als een ‘Goethiaans toonkunstgezelschap’. Wat moeten we daaronder verstaan?
Onze volledige naam luidt ‘Die goetheanistische Tonkunst Gesellschaft Schwarzblut’. Dit verwijst naar de dichter, filosoof en wetenschapper Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), van wie wij op onze eerste twee albums veel teksten gebruikt hebben. Wij voelen ons als toonkunst gezelschap verwant met de ‘Sturm und Drang’ generatie van 18e eeuwse kunstenaars, waar Goethe toe behoort. Onze donkere en etherische muziek dient hierbij als klanklandschap voor hun gedichten die zich keren tegen autoriteit en traditie, ten faveure van vrijheid, romantiek en vrijzinnigheid. Onze muziek is ritmisch en dansbaar, waarbij de krachtige woorden de muziek versterken en vice versa.
Ik vind het verrassend dat jullie als Nederlandse groep in het Duits zingen. Wat zijn de reacties hierop?
Louter positief. We worden na shows in Nederland echter wel regelmatig door mensen uit het publiek in het Duits of Engels aangesproken. Dat leidt nog wel eens tot hilarische verrassingen aan hun zijde, wanneer opeens blijkt dat we Nederlanders zijn.
Richten jullie zich met dit concept niet al te exclusief op een Duitstalig publiek?
Muziek is een taal die ieder mens kan begrijpen, wanneer men zich ervoor open stelt.
‘Gebeyn aller Verdammten’ kwam in 2014 uit op Alfa Matrix. Het is jullie derde cd. Zat er een apart concept of doel achter deze cd? En zijn jullie tevreden over het resultaat?
Dit album is een onmiskenbaar grote stap voorwaarts. We hebben er 2 jaar aan gewerkt en zijn bijzonder trots op het resultaat. Door de grootse orkesten en organische beats heeft het album een zeer donker en filmisch karakter gekregen. Maar praten over muziek is als dansen over architectuur. Daarom laten we de lezers graag zelf luisteren en hun eigen mening vormen. Op onze website www.schwarzblut.com is ‘Gebeyn aller Verdammten’ dan ook voor iedereen in zijn geheel te beluisteren.
Jullie werken met een heel ruime selectie aan schrijvers en dichters, afkomstig uit verschillende tijdperken. Hoe kiezen jullie de auteurs en de gedichten die jullie willen gebruiken? Zit er een bepaalde lijn in?
Vrijwel alle gedichten die we gebruiken komen uit mijn eigen boekencollectie. Ik bezoek graag antiquariaten om nieuwe ontdekkingen te doen. Ook bezoek ik veilingen en rommelmarkten, op zoek naar nieuwe aanwinsten. Tijdens het lezen kom ik regelmatig gedichten tegen die me inspireren om ze op muziek te zetten. Weer andere keren stuit ik op gedichten die perfect passen voor een stuk muziek wat Herr Sturm of ik reeds geschreven hebben. Qua thema tekent zich doorgaans vanzelf een lijn af, aan de hand van de als eerste door mij gekozen gedichten. Vervolgens vertalen we de muziek en teksten naar ideeën voor video’s, kostuums, fotografie en artwork.
Als ik aan groepen denk die elektronische vertoningen maken van klassieke Duitse dichtkunst, dan kom ik als snel terecht bij QNTAL? Helium Vola, Bacio di Tosca… Maar jullie onderscheiden zich natuurlijk van hen door jullie hardere muziek. Hoe zien jullie de vergelijking met dergelijke bands: eender verbondenheid of totaal verschillend?
In recensies van onze albums worden QNTAL en Helium Vola regelmatig aangehaald om onze muziek voor de lezer te duiden. Wij zijn bewonderaars van het werk van Ernst Horn en Michael Popp, dus zien we dit als een groot compliment.
De dualiteit tussen de harde electro-industrial structuren en de symfonische passages in jullie muziek is ook opvallend. En in zekere zin is er ook een dualiteit tussen die muzikale keuze en de klassieke gedichten die jullie vertonen. Wat denken jullie van die tegenstellingen, of paradoxen?
Het leven zit vol met paradoxen. Wij schrijven muziek vanuit ons hart, vanuit onze beleving. Dus wellicht klinken deze ‘paradoxen des levens’ door in onze muziek. Persoonlijk vind ik dynamiek en afwisseling in onze muziek heel belangrijk. Hiermee willen we spanning, gevoel en diepte creëren. Een fan zei ooit tegen me: “Een Schwarzblut optreden neemt me altijd mee op een reis”. Dat vond ik echt een prachtig compliment.
Jullie maken er live steeds iets heel bijzonder van, met veel aandacht voor de enscenering. Wat mogen de mensen verwachten van jullie passage op Coalescaremonium op 11 april?
Met onze vijfkoppige liveband zullen we naast een aantal vertrouwde nummers veel werk van ons nieuwe album ‘Gebeyn aller Verdammten’ spelen. Tijdens liveshows ligt de nadruk altijd op de wat stevigere en dansbare nummers. Maar voor Coalescaremonium zullen we aan het begin van de avond ook wat ruimte maken voor ingetogener nummers. Uiteraard zullen we weer te bewonderen zijn in de fantastische kostuums van ontwerpster Rosies Art en heeft onze live VJ weer spectaculaire videobeelden in petto. Iedere show is anders, dus we zijn heel benieuwd wat het publiek van Coalescaremonium er die avond met ons van gaat maken. Wij hebben er in ieder geval heel veel zin in!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten