Na het succes van de ‘Hambach - 1848’-lp - dat nummers uit de mislukte Duitse revolutie van 1948 vertolkte - bracht Hekate in 2000 ‘Sonnentanz’ uit. Het was hun eerste grote uitgave met vooral eigen nummers.
Opnieuw is er een overkoepelend historisch thema, dat van de ‘Bundische Jugend’ in Duitsland. Dit was een verzamelnaam voor jeugdbewegingen die actief waren vanaf het einde van de eerste wereldoorlog in Duitsland. In de jeugdbewegingen kon een onafhankelijke jeugdcultuur ontstaan waarin jongeren zich los van de invloed van volwassene konden ontwikkelen. De beweging was erg romantisch, gericht op natuur en avontuur. Ook muziek en liederen speelden een grote rol in de Bundische Jugend.
Toen de nazi’s de macht grepen trachtten ze de jeugdbeweging naar hun hand zetten. In 1934 verboden de nazi’s de confessionele jeugdbewegingen als Neudeutschland in het kader van de ‘Gleichschaltung’ of Gelijkschakeling, de grootschalige beweging die ook politieke partijen en pers aan banden legde. Vanaf 1936 werd het lidmaatschap van de Hitlerjugend, dat alle jeugdbewegingen moest verzamelen of vervangen, verplicht gesteld voor alle jongeren.
Historisch gezien is de houding van de bundische Jugend ten aanzien van het nationaal-socialisme verdeeld. Sommige historici zien hen als vaandeldragers van de brede Duitse nationalistische beweging, die waarden als plichtsbesef en volgzaamheid uitdroegen. Vele Bunden lieten zich dan ook gewillig opnemen in de Hitlerjugend. Anderzijds bleven een deel van de bundische Jugend ondergronds bestaan en werden ze aarden van verzet tegen het nationaal-socialisme. Een deel van de leden was van de Eerste Wereldoorlog teruggekomen begeesterd door pacifistische idealen.
In 1937 volgde dan ook een zware repressiegolf tegen de bonden die niet in de mars liepen die de nazi’s hen voorhielden. Voorbeelden van verzet tegen het nationaal-socialisme vinden we in de Jungendschaft waar ook Hans Scholl lid van was, en in de Edelweisspiraten.
Het is vooral met deze vrije Bunden dat Hekate zich inlaat, met de jeugdige romantiek van naar vrijheid hunkerende jongeren. De foto’s die het hoesje en het boekje sieren komen uit het familiealbum van Alex Menz, percussionist en bezieler van Hekate. De cd begint met een citaat uit het middeleeuwse Nibelungenlied. Andere nummers hebben een thematische, zij het soms dunne link met het thema: de link met de romantiek, stijdlust en vrijheid van de jeugdbewegingen.
Dat Hekate zich meer verwant voelt met het verzet tegen nazi-Duitsland bewijst het nummer ‘Dos Kelbl’, een joods nummer uit Warschau dat ten tijde van het getto en daarna als verzetsnummer bekend zou worden. De meest bekende versie is die van Donovan als ‘Donna donna’. Het nummer wordt gezongen in het Jiddisch, wat de taalrijkdom nog vergroot van een cd die al nummers bevatte in het Frans, Engels en Duits.
‘Die Gedanken sind frei’ is identiek overgenomen uit ‘Hambach - 1848’ met het argument dat het ook aansluit bij het gedachtegoed van de bundische Jugend. En ‘Sonnentanz’ geeft dan weer de verbondenheid van de jeudbeweging met natuur en vrijheid, natuurlijk in de heidense sfeer die Hekate nauw aan het hart ligt.
Hoewel hier traditionele elementen aanwezig zijn, is dit zeker geen folkplaat. Daarvoor zijn de elektronische geluiden en de percussie te dominant aanwezig. Sonnentanz is een cd geworden waarop Hekate zich vrij laat inspireren door de Bundische Jugend, een beklijvend werk rond een thema dat meer neofolkgroepen heeft geïnspireerd.
Hekate
Geen opmerkingen:
Een reactie posten