zondag, oktober 30, 2016

Morgan King: Grains & Grams

Morgan King deed zijn eerste opmerkelijke en opgemerkte stappen als drummer van Illustration, een new wave-groep die de opener mocht leveren van de legendarische Some Bizarre Album-compilatie uit 1981. Dat is de plaat die beginnende groepjes als Depeche Mode, Soft Cell, The The en Blancmange aan de wereld voorstelde. Illustration viel helaas uiteen nog voordat hun eerste single - waarvoor ze hadden samengewerkt met Martin Hannett - kon uitkomen. Het nummer - ‘Danceable’ - verscheen uiteindelijk in 2008.

Na zijn eerste stappen in de new wave evolueerde King - zoals vele elektronisch ingestelde new wavers - in de tweede helft van de jaren 80 richting house. Het legde hem geen windeieren. Morgan King scoorde zowaar een paar wereldhits. Hij werkte mee aan Kym Mazelles debuut ‘Crazy’, dat hits bevatte als ‘Love Strain’, ‘Was That All It Was’ en ‘Useless (I Don't Need You now)’. King was ook deel van Manic MC’s en deelplichtig aan hun wereldhit ‘Mental’ uit 1989, en gaf er begin jaren 90 solo nog een lap op met ‘I Am Free’. Tenslotte maakte hij deel uit van House-combo Clubland, dat grote hits had met onder andere ‘Let's Get Busy’, ‘Hold On (Tighter to Love)’ and ‘Hypnotized’.

In de tweede helft van de jaren 90 trok King zich terug uit de muziek. Het moest blijven kribbelen, want hij kwam in het nieuwe millennium terug. Er verschenen verschillende nummers van hem op compilaties, en sinds 2012 is hij ook de drummer in de uitstekende liveband van new wave-icoon Lene Lovich. Het was de drijfveer om nieuw werk te beginnen schrijven, dat deze keer donkerder van aard is.

Je kunt stellen dat ‘Grains & Grams’ voor een deel teruggrijpt naar de new wave die King begin jaren 80 maakte. Al kan het ook aan zijn ervaringen in de Lene Lovich Band liggen. Invloeden uit zijn dance-periode zijn herkenbaar, maar worden naar de achtergrond geschoven. De sfeer is hier ernstig en somber. King slaagt er in om zeer uiteenlopende onderwerpen en muzikale invloeden te verwerken op de cd, die gevarieerd is en toch een geheel vormt, waarvan de begeleiding minimaal en toch rijk is, waarvan de muziek monotoon en toch melodieus klinkt.

Tekstueel is de plaat eveneens interessant. Het titelnummer zijn bedenkingen bij de crematie van een geliefde. (Zou het Kings vader kunnen zijn, aan wie de cd opgedragen is?) Mijn lievelingsnummer ‘Alien’ beschrijft het gevoel om als kind uitgesloten te zijn omdat je ‘anders’ bent. En het prachtige ‘Brute Within’ vertelt hoe de brutale natuur van de mens het zo vaak wint van verstand.

De collegamuzikanten uit de Lene Lovich Band - waarvan King zegt dat ze een belangrijke aanmoediging waren in het uitbrengen van ‘Grans & Grams’ - zijn ook aanwezig. Toetseniste Kirsten Morisson - we houden enorm van haar neoklassiek solowerk - en gitarist Jude Rawlins - ook bekend van Subterraneans - spelen mee op het titelnummer, en Lene Lovich zelve zingt mee op de remix van ‘The Brute Within’ die de plaat afsluit. Ook oude getrouwen als Richard Levy en Kate Moxey zijn aanwezig op verschillende nummers.

Niet alle nummers zijn even nieuw. Twee nummers die in 2012 digitaal uitkwamen op de ep ‘Zero’ alsook de single ‘Breathing in Air’ uit 2014 krijgen op deze cd een nieuwe behandeling, die perfect aansluit bij de algemene sfeer van de plaat.

‘Grains & Grams’ is een gevarieerde electroplaat die eerder de hersenen dan de dansspieren in beweging zal zetten. Een verrassende maar heel geslaagde stap voor een man die zijn grootste successen in de dance-wereld gehad heeft.

Komende optredens:
  • 10 november: Morgan King, El Diablo, Rijsel / Lille (FR) - samen met Ground Nero
  • 11 november: Morgan King, B52, Eernegem (BE) - 'Black Planet' met Sygo Cries en Gin Devo
Morgan King



Geen opmerkingen: