zaterdag, oktober 27, 2012

Dead Man's Hill: Transformation. Songs Of The Forthcoming Apocalypse: Chapter 2

Het einde is nabij. Deze keer zijn het niet de getuigen van jehova die met deze boodschap aan uw deur komen kloppen, maar Bart Piette van Dead Man’s Hill. En hij wil de boodschap er blijkbaar indrammen, want Transformation is al het tweede deel van de ‘Songs Of The Forthcoming Apocalypse’.

Bart Piette is een productief man. Voor Dead Man’s Hill staat de teller nu op 17 uitgaven. En we tellen zijn zijprojecten en samenwerkingen nog niet mee. Aanvankelijk werden zijn realisaties in zeer kleine oplages verspreid, en velen ervan zijn vandaag niet meer te vinden. Over de jaren wist hij met zijn sombere geluidcollages faam te verwerven in de industrial en dark ambient scene. Met ‘Songs Of The Forthcoming Apocalypse’ uit 2008 – de naam was geïnspireerd op de Maya-voorspelling rond het nakende einde van de wereld – nam hij een bocht richting black metal. Deze cd gaat verder op de ingeslagen weg.

‘Dead’ is het soort dingen die we al vaker van Bart Piette gehoord hebben: uitermate donkere geluiden, duister gefluister dat zich over meer dan acht minuten ontspint in een orgie van orgels en percussie. Bij ‘Pestillence’ opent hij met strijkers en percussie, maar het wordt snel black metal met schrewerige zang, zware synths, gitaar en meeslepende percussie. De gitaren worden nog prominenter op ‘Highlight of Nature’. ‘They Are Here’ is dan weer rustiger en bestaat vooral uit obscure klanken en stem. ‘Mother Earths Black Lung’ is black metal met interessante tempowissels en orkestraties. ‘In revelation Is Written That The Sea Will Die’ bevat bovenop de bizarre geluiden een zwaar vervormde stem die we al vaker gehoord hebben bij Dead Man’s Hill en ‘Twilight Of Destruction, And The Gateway To Transformation’ is wederom een black metal-nummer dat zich opbouwt en ontrafelt over meer dan 7 minuten.

Deze cd telt slechts 7 nummers, maar die nemen elk wel wat tijd in beslag. Er is behoorlijk wat afwisseling, met name tussen de atmosferische en de meer black metal gerichte delen, en één constante: de inktzwarte en bedrukkende sfeer. Ik heb ondertussen al wat cd’s van Dead Man’s Hill, maar deze hoort - samen met de samenwerking met Kenji Siratori uit 2009 - bij de beste die ik heb.

Geen opmerkingen: