zaterdag, oktober 07, 2017

Ground Nero: Beyond

Ground Nero hoort manifest bij de cold wave, post punk en gothic rock. Dingen die we associëren met de jaren 80 maar die mij toch als een bries frisse lucht tegemoet komen. Muziek waar ik al lang naar hunkerde en waar ik nu mijn vingers aan kan aflikken.

‘Frisse lucht’ is misschien wat misleidend, daar de muziek van Ground Nero eigenlijk zwaar en donker is. Maak er frisse lucht in een donkere, stormende nacht van. Jij zit warm en veilig verscholen, terwijl je aanschouwt hoe brutaal de wereld om je heen is. Het is een intense ervaring, waarvan de melancholie onweerstaanbaar is.

Ground Nero werd opgericht in juni 2015 door Peter Philtjens en Peter Smeets, die respectievelijk bas en gitaar voor hun rekening nemen. De heren voelden evenwel aan dat hen nog iets ontbrak. Een stem en een voorman. Hun zoektocht leidde tot Gwijde de Eerste, een man die zijn sporen in de jaren 80 had verdiend bij Portrait Bizarre. De sinistere en diepe stem van Gwijde bleek perfect te passen bij de scherpe gitaren van de twee Peters, en voegde zelfs nog een extra scheut duisternis in de mix.

Danny Quetin - die naast Dark Entries-redacteur ook het succesvolle radioprogramma De dag des oordeels presenteert op radio VRD - hoorde over Ground Nero, en na een paar informele contacten kon hij een repetitie bijwonen van de group. Zonder de groepsleden te verwittigen nam hij die avond een aantal nummers op, en vroeg daarna of hij die mocht uitzenden in zijn programma. En ja hoor, iedereen was erg tevreden over de opnames en ze werden al snel gedeeld op het wereldwijde web.

Het was eveneens Danny Quetin die zorgde voor het eerste optreden van de nieuwe formatie, op zijn eigenste Judgement Fest, het jaarlijkse verjaardagsfeestje van De dag des oordeels in juni 2016. We waren toen getuige van een uitstekend concert door een groep die reeds goed op elkaar afgestemd was. De vruchtbare samenwerking leidde ertoe dat Danny gevraagd werd om de groep te vervoegen als vaste geluidsman.

Men liet er geen gras over groeien, want nog geen zes maanden later staat de debuut-ep ‘Beyond’ er. En hij staat als een huis. Vanaf opener ‘Run From Your Relatives’ horen we hoe de gierende gitaren van Smeets gecombineerd worden met donkere ondersteunende bastonen en een strakke drummachine die ook ijle en ijskoude synths produceert. Als dan nog de grafstem van Gwijde de Eerste intreed, grijpt het geluid je bij de keel.

‘Arctic World’ laat de temperatuur nog een paar graden dalen. De riffs van Peter Smeets domineren alweer. In het nummer bezingt Gwijde de Eerste de ijzige wereld waarin hij zich bevindt alsof hij de eenzaam achtergebleven tweelingbroer van Ian Curtis is. ‘The Trouble Beyond’ heeft wellicht de naam van de plaat bepaald, en lijkt een nieuwe dimensie te geven aan het begrip gothic rock.

‘The Ban’ gaat verder waar ‘The Trouble Beyond’ ons achtergelaten heeft, en bevat nog meer onheilspellende berichten. ‘Beware, your integrity could be a weapon to kill yourself’. Yep, we zijn op onze hoede. ‘Dark Descent’ sluit de plaat af met een afwisseling van ingetogen gezongen stukken en bombastische synths. De cirkel is rond.

Jazeker, dit is donkere muziek. De groep steekt het ook niet weg. In een recent interview met ons magazine weidden ze uit over de thema’s van de teksten: ‘eenzaamheid, depressies, alcoholisme, burn-outs, familiale drama’s, kortom problemen die voor vele mensen een enorme kwelling betekenen, mensen die hierin wegkwijnen’. Maar het is ook helend bedoeld, als een soort catharsis, want: ‘Wij willen met onze muziek die mensen bereiken en hen met de nodige empathie, als het ware, troosten.’ Dat is nu eens erg attent van jullie, jongens. Dank jullie wel.

Over deze plaat valt weinig slechts te zeggen. Mijn grootste kritiek is dat hij slechts vijf nummers bevat. Dat is geen reden om hem niet te kopen, maar wel om te hopen dat er snel een opvolger komt.


‘Beyond’ is uit op vinyl en kan ook digitaal beluisterd en gedownload worden op Bandcamp.

Geen opmerkingen: