The Names is één van Belgiës best bewaarde geheimen. Natuurlijk is
menigeen zich nog bewust van hits als ‘Calcutta’ en ‘Nightshift’. Maar
ondanks het feit dat ze uitgegeven werden door het befaamde Factory
label en geproduced werden door Martin Hannett - de legendarische
producer van Joy Division - zijn ze nooit echt doorgebroken.
De groep ontstond in 1977 onder de naam The Passengers, maar herdoopte
zich in 1979 naar The Names. In 1981 namen ze de single ‘Calcutta’ op,
dat op een zeker succes kon rekenen. Maar met hun lp ‘Swimming’ kwamen
ze blijkbaar wat te laat om nog te genieten van de Britse cold wave
hype. Toch genoten ze een bescheiden succes in België, Frankrijk en
Nederland. Na een finale single - ‘The Astronaut’ uit 1982 - hield de
groep het voor bekeken.
Doch hier eindigt het verhaal niet. In 1995 komen drie van de
oorspronkelijke leden terug samen onder de naam Jazz, en nemen ze de
plaat ‘Night Vision’ op, dat nu blijkbaar tot de discografie van The
Names gerekend wordt. In 2007 organiseerden Le Fantastique een ‘Factory
Night (once again)’ in de legendarische zaal Plan K, overigens de zaal
waar The Names in 1980 een paar van hun opnames doorgaven aan Joy
Division-manager Rob Gretton, wat tot hun contract met Factory zou
leiden.
Ik was zelf aanwezig op dat concert - ik bedoel het optreden van 2007,
natuurlijk - dat verschillende groepen die vroeger op Factory Records
zaten verzamelde, en ik vond The Names toen het hoogtepunt van de avond.
Het werd een nieuwe start voor The Names. Een jaar later - in 2008 -
kwam de cd ‘Monsters Next Door’ uit op Str8line Records.
Wat u op deze ‘In Time’ vindt, is eigenlijk een verzameling nummers uit
de laatste twee uitgaven - 'Night Vision' en 'Monsters Next Door' - die
bij hun uitgave misschien niet de aandacht gekregen hebben die ze
verdienden. De cd wordt aangevuld met een nummer dat ze opgenomen hebben
voor de compilatie ‘After Twilight’ (Halloween in June). Er staan ook
twee onuitgegeven composities op van toetsenist Christophe Den Tandt. De
overige nummers zijn allemaal van de hand van zanger Michel Sordinia.
Het lijkt erop dat The Names weer onnoemelijk veel te laat zijn met
deze cd. Het is eigenlijk een anachronisme, zelfs volledig achterhaald.
Klassieke new wave, eigenlijk. Nummers als ‘Flesh Wounds’, ‘I Am The
Rain’, ‘The Fall’… zijn stuk voor stuk pareltjes in het genre. ‘Zeroes’
wordt opgedragen aan Martin Hannet (‘Zeroes choose to climb the wall of
sound’). Op het slotnummer ‘In Time’ worden zelfs de strijkers boven
gehaald, met een heel fraai resultaat.
Een beetje rebels, maar ook ingetogen, melodisch en melancholisch, is
dit bedoeld voor liefhebbers van goede oude new wave. Maar, tenzij ik me
vergis, is dit ook het profiel van menig Dark Entries lezer. En wat dat
betreft is het een voltreffer.
The Names op Factory Benelux
Geen opmerkingen:
Een reactie posten