dinsdag, maart 08, 2022

Whispers In The Shadow: Gilding The Lily - A Retrospective 1996-2021

25 jaar Whispers In The Shadow wordt gevierd met een compilatie: ‘Gilding The Lily – A Retrospective 1996-2021’. Daarop prijken maar liefst 21 nummers uit de volledige loopbaan van de groep. Maar dat zijn niet steeds de originele versies. Whispers In The Shadow koos ervoor om heel wat nummers opnieuw op te nemen, waardoor het geluid meer overeenkomt met hun huidige live-versies.

Dat is op zich zinvol, want Whispers In The Shadow heeft vrij uiteenlopende dingen gedaan en hun geluid is danig geëvolueerd in de kwarteeuw dat ze actief zijn. Een andere opmerkelijke beslissing is om niet chronologisch te werken, maar de nummers uit verschillende periodes door elkaar te mengen. ‘Het album is opgebouwd als een live-set’, legitimeerde frontman Ashley Dayour deze keuze in een recent interview met ons magazine.

Grofweg kan je het werk van Whispers In The Shadow in vier periodes onderverdelen. De eerste periode omvat de eerste twee platen: ‘Laudanum’ (1997) en ‘November’ (1999). In die periode was het geluid van de groep erg geïnspireerd door The Cure ten tijde van ‘Pornography’.

Een mooie referentie, dat zeker, maar deze nummers – waaronder de toenmalige hit ‘Train’ en het heerlijke ‘Drowning Like The Moon’ – werden behoorlijk herwerkt. De nieuwe opnames bevallen me goed. Het geluid is steviger, maar de nummers hebben niets aan kracht ingeboet.

In een tweede fase was de groep op zoek naar een steviger geluid. Ze maakten de meer rockgerichte plaat ‘A Taste Of Decay’ (2000) en het psychedelische ‘Permanent Illusions’ (2001). Het is opmerkelijk dat deze laatste slechts door één nummer vertegenwoordigd wordt – ‘Pillowcase’ – want de groep was destijds behoorlijk trots op de plaat.

Het publiek wou echter niet mee. De plaat verkocht slecht en Whispers In The Shadow viel in de jaren daarna bijna stil. In 2008 namen ze de draad terug op met een zeer ambitieus project: een vierdelige reeks over occultisme en alchimie. Het gaat zoals u kunt denken om platen vol obscure verwijzingen naar Aleister Crowley, Austin Osman Spare, Dion Fortune en dergelijke meer.

De groep wist toen zijn reputatie wel te vestigen. Ik herinner me heel geslaagde optredens uit die periode op het Gothic Festival, op het Wave-Gotik-Treffen en in het voorprogramma van Christian Death in Utrecht. Muzikaal heeft Whispers In The Shadow het psychedelische gothic rock-geluid verder geperfectioneerd, en ‘Into The Arms Of Chaos’ (2008), ‘The Eternal Arcane’ (2010), ‘The Rites Of Passage’ (2012) en ‘Beyond The Cycle Of Time’ (2014) zijn stuk voor stuk geslaagde platen.

Na deze derde fase viel de productie opnieuw wat stil, maar deze keer niet door gebrek aan succes. Nadat alles was gezegd over de occulte thema’s moest de groep zich terug uitvinden. Dit deden ze door zich meer op politieke thema’s te richten op het succesvolle ‘The Urgency Of Now’ (2018). Populisme, desinformatie, vluchtelingencrisis… het leek wel of onze ‘beschaving’ de pedalen kwijt was, en Ashley Dayour voelde zich geroepen om te reageren.

De vierde fase werd afgesloten door ‘Yesterday Is Forever’, een plaat waarop het geluid diverser is dan ooit. Uiteraard worden deze laatste twee platen goed vertegenwoordigd op ‘Gilding The Lily’, want ze horen bij het beste wat Whispers In The Shadow gemaakt heeft.

‘Gilding The Lily’ betekent eigenlijk dat iemand nog overbodige versiering aanbrengt op iets dat al mooi was. Een passende naam voor een buitengewoon geslaagde compilatie. Wie slechts één plaat wil hebben van Whispers In The Shadow maakt met deze verzamelaar een uitstekende keuze. Wie al verschillende platen in zijn verzameling heeft staan, zou hier nog steeds van kunnen genieten omwille van de nieuwe opnames die soms danig verschillen van de originelen.

De keuze om nieuwe opnames te maken is wat mij betreft legitiem, want op die manier krijg je een coherente plaat die als één geheel werkt. ‘Gilding The Lily – A Retrospective’ is verkrijgbaar op verschillende kleuren vinyl die er stuk voor stuk schitterend uitzien. Kiezen is verliezen, maar wie de aankoop doet wint er sowieso ook bij.

Geen opmerkingen: