maandag, maart 07, 2022

The Ultimate Dreamers: Live Happily While Waiting For Death

De jaren 80 zijn een goudmijn voor wie van wave en electro houdt. De grote namen zijn talrijk, maar er zijn nog veel kleinere namen die de verzamelaar ook graag aan zijn platencollectie toevoegt. En zo weet u meteen wie de doelgroep vormt van deze plaat van The Ultimate Dreamers, een groep uit de jaren 80 die nu pas naar buiten komt met een plaat.

Eerlijk duurt het langst, dus laat me maar meteen toegeven dat ik Frédéric Cotton – de zanger van The Ultimate Dreamers – persoonlijk ken en erg waardeer. Frédéric is namelijk ook de organisator van de Fantastique.Nights, en ik heb zelf een tijdje deel uitgemaakt van het team dat hem daarin ondersteunt. U weet bij deze dat ik mogelijk vooringenomen ben, al hoeft dat nog niet te betekenen dat ik onoprecht ben als ik deze plaat aanbeveel.

Frédéric had me al verteld dat hij in de jaren 80 zanger van een groep was, en er was dus al een zekere mythologie opgebouwd rond The Ultimate Dreamers. Doch mijn inschatting was dat hier wellicht slechts zeer amateuristische opnames van overbleven. Ik had dus niet verwacht dat hier ooit een plaat van zou uitkomen, al ben ik wel erg blij om deze groep waarover ik al wat gehoord had nu eindelijk te kunnen beluisteren.

En toegegeven: de opnames zijn ook werkelijk wat amateuristisch. Op verschillende nummers is de zang amper verstaanbaar, al varieert dat doorheen de plaat. Op opener ‘I Love You’ of ‘No Matter’ hebt u moeite om er een woord van te verstaan, maar op de meeste andere nummers is dat helemaal geen probleem. Doorgaans zijn de instrumenten wel duidelijk te horen en te onderscheiden.

The Ultimate Dreamers zijn nooit een studio ingetrokken. De opnames op deze plaat zijn afkomstig uit opnamesessies in de slaapkamers van de leden of uit het repetitielokaal van de groep. Ze kregen nu wel een professionele behandeling en mastering in een studio, en dus valt de geluidskwaliteit best mee. En uiteraard ging er een grondige selectie aan vooraf waarbij van het vijftigtal nummers dat opgegraven werd enkel de beste elf overgehouden werden.

The Ultimate Dreamers bestonden van 1986 tot 1990. Ze ontstonden in Lessen, een stadje in Henegouwen waar volgens de groep destijds weinig te beleven viel. De groep gaf een vijftiental optredens in de regio en organiseerde zelfs een heus alternatief festival in Lessen. In 1990 viel de groep uiteen nadat verschillende leden zich met andere projecten gingen bezighouden.

Het bestaan van de groep kun je grofweg in twee periodes indelen: een eerste periode als synthpop-trio met Frédéric op zang, Joël aan de synths en Laurent op de bas; en een tweede meer rockgerichte periode als kwintet met Laurent op drums, Bertrand op bas, Joël en Stéphane op synths en Frédéric op gitaar en zang.

De meeste nummers op deze compilatie komen uit de eerste periode, die ik als duistere sythpop zou omschrijven. Vaak zijn de nummers in 1987 en 1988 opgenomen. Misschien kunnen we hierbij verwijzen naar Depeche Mode, New Order, maar toch vooral naar OMD, waarvan de invloeden op nummers al ‘Laughing Furniture’ en ‘No Matter’ echt hoorbaar zijn. (Of misschien ligt het aan die prominente bas.)

‘I Love You’ heeft dan weer een pulsende beat die het heel dansbaar maakt. Het zeemzoete ‘Japanese Death’, dat uiteraard over de atoombommen over Hiroshima en Nagasaki handelt, is zeker en vast een hoogtepunt uit deze periode, met zijn repetitief synthriedeltje waarover andere lagen synths het geheel erg dromerig maken. Het Franstalige ‘S’envoler’ is een prima afsluiter dat zich eveneens in kalmere waters begeeft.

Ik heb u misschien bang gemaakt toen ik de tweede periode als ‘rock’ bestempelde, maar weet dat het nog altijd heel duidelijk wave blijft, ook al komen er hardere gitaren en drums aan bod. Meer zelfs, nummers als ‘Funeral Waltz’ en ‘I Hate You’ zou ik tot de hoogtepunten van deze plaat rekenen, want met de extra muzikanten kwamen er ook complexere structuren die hier hun uitwerking niet missen.

Je zou vandaag nog kunnen spreken van een derde periode in het bestaan van de groep, want met het uitkomen van de plaat werd de groep opnieuw opgericht. Ze zullen oudere nummer van The Ultimate Dreamers spelen – ook nummers die vanwege de geluidskwaliteit niet op de plaat konden worden opgenomen – maar als ik goed ben willen ze ook nieuw werk schrijven.

We wensen hen zeker live te zien, en daar zijn de komende maanden veel gelegenheden toe. Zoals gezegd richt deze plaat zich vooral tot wie nog steeds ijverig blijft verder zoeken naar pareltjes uit de jaren 80, en zij zullen ‘Live Happily While Waiting For Death’ zeker waarderen. The Ultimate Dreamers noemt de groep zich, en ik ben er inderdaad van gaan dromen.

The Ultimate Dreamers: website / bandcamp / facebook / YouTube

Geen opmerkingen: