zondag, december 16, 2018

Christian Death: Ik denk dat pacifisme de voorbode zal zijn van de finale slachting.

Christian Death is de centrale groep uit de Amerikaanse deathrock scene, een ware legende. Van hun debuut 'Only Theatre Of Pain' uit 1982 tot 'The Root Of All Evilution' uit 2015, altijd stond de groep garant voor controverse. We namen de kans om frontman Valor Kand te spreken tijdens zijn laatste passage in Luik, en moesten ons aan onze stoel vastklampen om er niet af te vallen.

Dag Valor. We hebben net een fantastisch concert meegemaakt. Laat ons aansluiten bij iets dat je gedurende het optreden gezegd hebt. De wereldregering, de één percent… Waar gaat dit over?

Dat gaat over iets dat agenda 2030 heet. Het was oorspronkelijk agenda 21 genoemd. Ik geloof dat ze dit hebben uitgewerkt na een bijeenkomst van de Bilderberg groep. Het gaat eigenlijk zeer ver terug. Ik geloof dat ze dit zijn beginnen uitwerken rond 1900. Het is een proces op lange termijn. Het gaat niet om mensen die in leven zijn. Het gaat over families die hun dynastie willen behouden voor een lange periode, voor hun nageslacht. Een doordeweeks gezin zal geld sparen voor zijn kinderen, zodat ze kunnen studeren. De super 1% denken niet over één generatie. Zij denken verschillende generaties vooruit. Als je naar de huizen van de rijken gaat, zie je er foto’s en schilderijen die honderden jaren teruggaan. Dat is hun ego. Ze geloven dat ze niet sterven omdat ze doorheen de generaties doorleven, van het verleden naar de toekomst. Ze geloven ook dat ze buitengewone menselijke wezens zijn. Het is bijna de mentaliteit die de nazi’s verondersteld waren te hebben. Maar het gaat eigenlijk om een oud concept dat de nazi’s voorafging. Je herleeft je leven door je genen. En ze geloven dat enkel hun bloedlijn ertoe doet. De rest van ons zijn gewoon dienaars. Wij zijn ondermensen.

De Bilderberg groep is iets over het financiële systeem, niet?

Neen, de Bilderberg groep is een verzameling van de rijkste mensen in de wereld, onder meer de koninklijke families van Nederland en het Verenigd Koninkrijk, en natuurlijk ook de Rothchilds, de Rockefellers en de Carnegies.

Ik denk hierbij aan jullie laatste cd: ‘The Root Of All Evilution’. Je hebt ergens gezegd dat je erg geïnteresseerd was in zogezegde complottheorieën, en dat je tot het besluit gekomen bent dat er veel waarheid in zat…

Ik heb altijd al mijn twijfels gehad bij verhalen over het kwade in de wereld. Ik ben een erg oude man tegengekomen in 1999. Hij vertelde me dingen over de politiek in de wereld. Ik dacht eerst dat het gestoord was, een beetje waanzinnig. Maar hij was een erg vriendelijke man. Erg eerlijk en oprecht. Hij wou je altijd helpen. Elke keer als ik bij hem kwam vertelde hij me nieuwe dingen. Je moet leren van de oudere generaties. Ik heb van hem veel geleerd. En ik geloof het niet zomaar, ik doe mijn eigen onderzoek. Het angstaanjagende is… Ik heb hem nu achttien jaar geleden ontmoet, en in die achttien jaar is alles wat hij gezegd heeft… Ik krijg elke dag informatie binnen die hem gelijk geeft. Eerste dacht ik dat hij geschift was, nu denk ik aan hem als een goeroe.

Deed hij voorspellingen?

Neen, hij vertelde me over algemene kennis die de mensen niet kennen. Het gaat niet over magie. Het is geen kennis die beperkt is tot een paar mensen die een geheim delen. Het is algemene kennis die verborgen blijft. De reden waarom het verborgen blijft is omdat we niet de energie en de tijd hebben om het uit te zoeken. Kijk, die samenzwering… Deze mensen zetten het te kijk, ze vertellen het ons. Het is allemaal daar, maar ze vertellen het ons in een verborgen taal, op een clandestiene, schaduwachtige wijze. Het is er. Als je het niet ziet, dan is dat jouw probleem. Maar zij hebben de waarheid verteld.

Hoe vertellen ze het ons?

Het staat in hun geschriften, in hun documentatie. Je moet zaken lezen als Edward Bernays, een neef van Sigmund Freud. Hij had veel invloed op deze mensen. Goebbels was een invloedrijke aanhanger van Edward Bernays. Het gaat over hersenspoeling en massamanipulatie in het voordeel van de mensen aan de top. Natuurlijk vertellen de hoofdpunten in het nieuws een ander verhaal. Ze vertellen hun titels en jij denkt: ‘wel, dat is het’. Je ziet het op de televisie en je vergeet het dan.

Hoe kunnen we dat blootleggen?

Als je naar het nieuws kijkt, denk dan niet: ‘dit is de waarheid’. Denk: ‘hoeveel hiervan is de waarheid, of is iets hiervan waar?’ Eens je deze aanpak hebt en je er echt over nadenkt, als je de tijd en de energie neemt om naar de bibliotheek te stappen en je onderzoek te doen, als je alles opvolgt… Zeker nu met internet is het gemakkelijk om je eigen onderzoek te doen. Als iemand iets zegt, denk dan: ‘waarom zegt hij dit, waar komt hij vandaan, wat zijn zijn drijfveren, hoeveel geld heeft hij, waar komt dat geld vandaan…’ De mensen met veel invloed zijn altijd de mensen met geld, de mensen bovenaan de voedseldriehoek. Deze mensen zijn volgens mij altijd angstaanjagend, want er zijn slechts twee wegen om daar te geraken. Of je wordt erin geboren en dat betekent dat je opgevoed en grootgebracht bent door mensen die denken dat ze de elite zijn, dat ze er allemaal recht op hebben. Of ze hebben een hoop mensen vertrappeld om aan de top te geraken. Iedereen waar ze op trappen is een andere trede, en zo beklimmen ze de ladder tot aan de top.

Is het concept van de laatste cd - ‘The Root Of All Evilution’ - hierop gebaseerd?

Ja, het is gebaseerd op kennis die in het volle zicht verborgen is. Je kunt het gewoon zien als je wil.

Ik zag ook een referentie naar creationistische theorieën…

Creationisme is enkel een afleidingsmanoeuvre, niet specifiek door de Bilderberg groep of dezelfde mensen. De mensen aan de top weten dat ze iedereen zijn fantasieën moet laten beleven. Dus laten ze de christenen hun fantasieën hebben, ze laten de moslims hun fantasieën hebben, ze laten de arme mensen hun fantasieën hebben. Zo kan je mensen leiden. Ze willen geen leidraad opleggen of zeggen hoe we ons leven moeten leiden. Ze doen het vanachter een gordijn, zoals de tovenaar van Oz. Ze doen het op een manier waarop je niet weet dat zij het zijn. Ze doen verschrikkelijke dingen en ze hebben gedurende de 200 afgelopen jaren geleerd om de wereld te veranderen en nooit verantwoordelijk te zijn. Ze laten andere mensen het vuile werk voor hen opknappen, en zeggen dan: ‘het is verschrikkelijk, ik had nooit gedacht dat dit kon gebeuren’. En toch manipuleren ze de hele tijd, zoals bij de aanslagen van 11 september.

‘American Inquisition’, jullie cd van 2007, was een reactie op de aanslagen van 11 september…

Tegenwoordig wordt hiernaar verwezen als ‘valse vlag operaties’. Valse vlag operaties gaan terug tot de Romeinse tijd. Toen Nero Rome platbrandde, was dat een valse vlag operatie. Hij heeft Rome platgebrand, maar de mensen wisten niet dat hij het was. Als je nu de geschiedenis bestudeert wordt dat algemeen aanvaardt, maar toen… Waarom zou de keizer zijn eigen stad afbranden? Hij heeft het gedaan omdat het hem niets kon schelen. De mensen aan de top geven er niet om. Ze kunnen alles doen om te krijgen wat ze willen. Ze geven niet om de mensen wier huis afgebrand is. Het vuur, het trauma… ‘Oh mijn god, Rome brandt, wat kunnen we doen?’ De mensen kijken dan naar de keizer voor hulp. Dat is exact waarom Nero de stad afbrandde. Mensen haatten Nero. Ze waren teleurgesteld dat hij al het geld aan zichzelf uitgaf, aan orgieën, aan seks met kinderen en jonge mannen… Dan brandt de stad af en vergeet iedereen hoe fout Nero was. Mensen waren hun huis kwijt en hadden voedsel nodig. En Nero stelt ze gerust: ‘we zullen jullie brood geven, we zullen het colosseum bouwen en we geven je al het bloed dat je wil, we zullen de christenen verbranden, we zullen de joden verbranden, we zullen mensen uit andere landen voor jullie verbranden, we geven jullie vermaak en houden je gelukkig.’ Plots is iedereen vergeten hoe slecht Nero is. Hij gaf ze spelen, vermaak, afleiding van de miserie die hij gecreëerd had.

Het is maar een kleine stap van hier naar Bush…

Het gaat om hetzelfde. Deze mensen hebben uit de geschiedenis geleerd.

Zeg je nu dat de aanslagen van 11 september een ‘inside job’ waren?

Absoluut. Geen twijfel mogelijk. Ik wist het op de minuut dat het gebeurde. Ik keek naar de televisie en ik wist het. Bij het eerste vliegtuig was ik gechoqueerd. Maar het tweede vliegtuig… Het was te klassiek. Een klassieke valse vlag. Daarom was ik zo kwaad. Het heeft zes jaar geduurd… Toen we ‘American Inquisition’ maakten, zes jaar na de aanslagen, waren de mensen nog steeds aan het zeggen; ‘oh mijn god, we hebben de wereld gered, we moeten de terroristen stoppen…’

Nu willen ze eruit stappen…

Neen, nu brengen ze de terroristen in Europa om nog meer hommeles te maken. Ze laten iedereen binnen, zonder enige documenten. Kom maar binnen! Jonge mannen… Waarom zijn het allemaal jonge mannen? Jonge mannen met erecties en zonder geld. Ze komen om Europa weg te kweken. Het zijn hun eigen woorden. De mollahs hebben dit gepreekt: ‘we gaan jullie wegkweken’. Het is geen fantasie, geen propaganda, geen vooroordeel. Ik heb geen vooroordelen tegenover welk ras dan ook. Ik aanvaard elke mens zoals hij is. Maar als je naar mij toekomt en zegt dat jezus mijn redder is, dan zal ik van je wegstappen. Als je naar mij toekomt en zegt dat allah mijn redder is, dan zal ik van je weglopen. Want dan ben jij nog angstaanjagender. Dan wil je me vermoorden. Het staat in de koran: ‘we zullen het woord van allah verspreiden met het zwaard’. Anderzijds zou ik in de middeleeuwen sneller gaan lopen zijn van de christenen als van de moslims. Maar die tijd is voorbij. Ze willen nu de klok terugdraaien. Nu gaan ze de islam gebruiken in de plaats van het christendom. Ze weten dat één derde van de bevolking fanatiek gelovig is. Ze moeten enkel maar de rest van de bevolking wegkweken. Het komt van de top. Het komt niet van de mensen. Als je tegenwoordig naar een moslimland ga, dan nodigen ze je thuis uit en geven ze je eten. Hen maakt het niet uit of je christen ben. Maar hier in Europa zegt de propaganda hen om anders te denken, om de mensen rondom hen te haten, om de omgeving waarin ze leven te haten… Niet iedereen gelooft dit natuurlijk, maar het is de doctrine die vanuit de top komt.

Het zijn nochtans gewoon arme mensen…

Ja. Het is eenvoudig. Wie vecht de oorlogen uit? Altijd de onderkant van de maatschappij. Wie laat zijn bloed vloeien? Niet de mensen aan de top. Als je het oude Egypte bestudeert… Ze zijn thans teksten aan het vertalen. Ramses liet neerschrijven hoe hij verschillende plekken veroverd had. Als je dat dan vergelijkt met de relazen van de omliggende streken die door Egypte veroverd werden, zeg maar de Babyloniërs of de Perzen, dan zie je dat de verhalen elkaar tegenspreken. Er liegt dus minstens één van hen. Ze hebben de geschiedenis in steen uitgehouwen, maar deze geschiedenissen verschillen allemaal van elkaar. Het verhaal van de farao verschilt van dat van andere koningen. Zo gaat het. Waar ligt de waarheid? Je moet alles analyseren. We leven in een fantasiewerkelijkheid.


Ik heb gezien dat Christian Death in 1979 opgericht werd. Je maakte er toen nog geen deel van uit, maar dat is bijna 40 jaar geleden.

Ja, maar ze hebben amper opgetreden buiten een paar kleine plekken in Los Angeles tot 1981.

Ja, maar je maakte wel deel uit van de scene in Los Angeles…

Ik was daar toen. Ik was weggelopen van mijn vader. Hij was me aan het zoeken.

Je was weggelopen naar Los Angeles?

Ik leefde in Los Angeles, in Orange County, wat ongeveer anderhalf uur rijden van de stad is.

Toen Christian death een impact maakte was jij er nog geen deel van…

Neen, de echt impact kwam pas toen we naar Europa gingen.

Ok, maar als deel van de Los Angeles scene kan je misschien zeggen wat de impact was van die allereerste plaat: ‘Only Theatre Of Pain’?

Wel, het was iets waar ik van hield, maar er waren een hoop groepen waar ik toen van hield. De enige reden waarom ik erbij gekomen ben is omdat ik bevriend raakte met Rozz. Hij was in mijn groep gekomen en dan…

Juist, toen Christian Death uit elkaar viel na ‘Only Theatre Of Pain’, vervoegde hij Pompei 99…

Ja. Hij heeft meer dan een jaar niets gedaan. Hij had niets. Hij leefde bij zijn moeder. Ik gaf hem de mogelijkheid om iets te doen, want ik had veel connecties. Ik werkte samen met een productieagentschap. Ze kwamen naar me toe en vroegen me om interessante groepen. En elke keer als ze winst maakten, kwamen ze terug. Ik kwam in aanraking met een hoop Europeanen: Siouxsie and the Banshees, Johnny Rotten… Ik heb al deze mensen ontmoet door in het gezelschap te zijn van speciale mensen, erg rijke mensen. Door mijn connecties in Europa hebben we er een tour kunnen opzetten met Pompei 99.

En toen veranderde Pompei 99 in Christian Death…

De eigenaar van een Frans label had ‘Only Theatre Of Pain’ ontdekt toen hij op reis was in Californië, en hij hield ervan. Hij wou het uitbrengen en had contact genomen met Rozz. Rozz heeft geantwoord dat hij nu in Pompei 99 zat. Dan heeft de man mij gecontacteerd om samen een plaat uit te brengen. Nadat hij de helft van het geld had gestuurd, zei hij: ‘Wat denken jullie ervan om de naam te veranderen naar Christian Death?’ Ik moest hetgene opgeven waar ik mee bezig was. Rozz wou het niet doen, want hij wilde de naam niet meer gebruiken. Voor hem was het een slechte ervaring. Hij wou verder gaan, de bladzijde omdraaien. Maar die man gaf ons geld en zo is het gebeurd. We gingen naar Londen, we gingen naar Wales, we speelden een aantal shows in Frankrijk…

Het verhaal gaat dat jullie volledig blut waren

We hadden geen geld. Zij gaven ons eten. Het was fantastisch Frans voedsel. We vlogen naar Londen en gingen dan op een ferry naar Caen, waar de platenmaatschappij gevestigd was. Daar werden we als koningen behandeld. We hadden eten, we hadden geld, een platendeal, we mochten opnemen in de studio waar ‘Bohemian Rhapsody’ opgenomen was… Het was erg opwindend. Dit waren grootse tijden voor ons.

‘Catastrophe Ballet’ en ‘Ashes’ hadden veel succes…

Ja, en ook ‘Atrocities’. Het was de eerste plaat die uitverkocht was nog voor we hem uitgebracht hebben.

Na ‘Ashes’ liet Rozz weten dat hij ermee wou stoppen. Wat is er toen gebeurd?

Hij hield gewoon niet van touren. dat was zijn grote probleem. Het was te stresserend voor hem. Touren is… Je slaapt niet. Ik ben al meer dan 10 kilo verloren tijdens deze tour. Het is zwaar. Vroeger hadden we dit ding: als je in een band zit en er een nieuwe persoon in de crew komt… Als hij het drie weken uithoudt is hij de moeite om te houden. Heel wat mensen kunnen het niet aan omwille van slaapgebrek, honger, te veel drank, drugs…

Twintig jaar geleden pleegde Rozz zelfmoord. Jullie hebben vanavond ook een nummer aan hem opgedragen. In interviews heb je gezegd dat je niet verwonderd was over zijn daad, omdat hij het destijds al verschillende keren geprobeerd had. Jij hebt hem tegengehouden om zelfmoord te plegen…

Dat klopt, maar zijn zelfmoord was natuurlijk tien jaar later.

Had je geen contact meer met hem?

Ik heb niet meer met hem gesproken sinds… ongeveer 1993. Hij pleegde zelfmoord in 1998.

Heb je toen contact met hem opgenomen omdat hij wilde touren onder de naam Christian Death?

Hij was het niet die dat wou. Hij wilde dat niet doen. Hij was gebonden aan een contract met Cleopatra Records met een opzegclausule. Brian Perera, de eigenaar van Cleopatra Records, heeft hem mooi omgekocht. Brian probeerde me te verleiden om met hem in zee te gaan. Ik heb Brian gevraagd hoe hij erin geslaagd is om Rozz te manipuleren. Hij zei: ‘Ik zal eerlijk zijn, ik heb hem een aanbod gedaan dat hij niet kon weigeren’. Ze hebben Rozz 30.000 dollar gegeven, en dat was voor Rozz meer geld dan hij ooit in zijn leven gehad had. En de reden waarom Brian zoveel geld gaf, was omdat hij wist dat Christian Death toen echt heet was. We werden op MTV gedraaid, en daar was Rozz niet bij. Het waren mijn liederen die op MTV gedraaid werden, en Brian wou daar op inpikken. De enige manier om dat te doen, was om iets te geven aan de junkie. Ik probeer niet beledigend te zijn, maar Rozz zat toen zwaar aan de drugs. Het is niet mijn perspectief, het is hoe Brian dacht.

Hoe kon hij toch misbruik maken van zo’n eenvoudige, fijne kerel? Rozz was een zachte kerel. Intelligent, maar eenvoudig in de zin dat hij gemanipuleerd kon worden. Hij had geen verdedigingsact. Rozz was iemand die… Als hij zag dat je blij was, was hij blij met jou. Als hij het gevoel had dat je hem aan het beetnemen was, zou hij onmiddellijk weggaan. Hij speelde niet… Hij schreeuwde soms naar organisatoren. Hij zei dat hij weigerde om te spelen, en hij had soms goede redenen. Maar dat contract… Hij moest enkel… Rozz heeft twee opnamesessies gedaan, en daarna heeft Brian daar zowat 20 platen mee uitgebracht. ‘The best of’, ‘The remakes’ en nog wat dingen. Niets daarvan is echt van goede kwaliteit. Het is te zeggen, de oorspronkelijke opnames vielen mee, maar volgens mij was het toch niet goed genoeg. Ze gaven hem een goedkope studio, slechts zoveel uren. Ze gaven hem geld en lieten hem dan zitten. Hij werd uitgebuit, en ik word nog steeds uitgebuit door Cleopatra Records.

Waarom dan?

Omdat ze een dozijn advocaten in hun staf hebben. Ze gebruiken de naam Christian Death op illegale wijze. Om ze daarvan te weerhouden heb ik minstens 100.000 dollar nodig.

Je zei dat er geen proces was. Was er dan toch één?

Er is geen proces geweest met Rozz, wel met Cleopatra Records. Maar het is nooit voor de rechtbank gekomen. Een goed bedrijf gaat nooit naar de rechtbank. Ze betalen hun weg uit de rechtbank. Ze gebruiken de wet om uit de rechtbank te blijven. ze vertragen, ze stellen uit, ze doen leggen een tegenklacht neer… Ze hebben een hele trukendoos. Het is zoals dat schip, Exxon Valdez, dat dicht bij Canada kapseisde en al deze oorspronkelijke inwoners vergiftigde. Ze konden niet meer gaan vissen. Tot op vandaag - en het is twintig jaar geleden - hebben ze nog steeds geen cent gezien. De rechtbank had hen nochtans een schadevergoeding toegekend, maar het bedrijf ging terug naar de rechtbank om alles te stoppen of uit te stellen.

Je kunt de wet manipuleren…

Je kunt de wet manipuleren als je er het geld voor hebt. Dat is het verhaal. De wet stelt niets voor. Het enige ogenblik waarop de wet van tel is, is als je iemand vermoordt. Maar zelf met moord kunnen rijke mensen wegkomen, zoals O.J. Simpson.

Laat ons terugkeren naar het thema van ‘The Root Of All Evilution’. Ik heb gehoord dat jullie momenteel aan een opvolger werken…

Ja, ‘Evil Becomes You’.

We hebben vanavond geen nieuwe nummers gehoord. Vertel me eens over de vooruitzichten?

Het is niet helemaal hetzelfde. Elk nummer is altijd verschillend. Het zal dus niet identiek klinken, maar het is conceptueel wel een verderzetting van het ‘Evilution’-thema. Zoals ik zeg in ‘Illuminazi’: ‘The more I learn, the less I know’ (hoe meer ik leer, hoe minder ik weet). En dat betekent: hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoe slecht de wereld is. Er is meer kwaad dan ik me ooit had durven voorstellen. En het wordt enkel angstaanjagender en slechter.

Heb je eerder niet gezegd dat je niet in het kwaad geloofde?

Ik geloof niet in religieus kwaad. Ik heb door de wereld gereisd en ik heb als kind op vele plaatsen geleefd. Ik heb nooit langer dan twee jaar op dezelfde plek gewoond. Ik heb de verschrikkelijke dingen gezien die mensen kunnen doen. Maar ik heb nooit een demon gezien. Ik heb de duivel nooit gezien. Ik heb nooit een succubus ontmoet of wat dan ook van deze shit. Ik heb enkel mensen gezien die gemene dingen doen. Dat is het meest angstaanjagende. Ik ben niet bang om ’s nachts door het bos te wandelen en door een heks aangevallen te worden. Ik zou door een beer of een wild dier aangevallen kunnen worden, maar niet door een demon of een geest, door iets uit een andere dimensie, een buitenaards wezen…

Het kwaad komt dus van mensen. Wat brengt dat kwaad toch naar buiten?

Domheid. Men kan misbruik maken van de domheid van mensen. En dan word je meer en meer zelfzuchtig.

Het zijn dan domme mensen die misbruik maken van de domheid van andere mensen…

Omdat ze niet inzien dat het hele universum gebaseerd is op harmonie. De planeet is harmonie. Frequentie houdt alles samen. Zelfs in een atoom beweegt alles in een ritme, in een frequentie. Muziek is het bindmiddel dat de wereld samenhoudt. Zonder frequentie, harmonie of melodie…

Muziek is harmonie…

Ja, daar komt het op neer. Het leven is harmonie, het is een frequentie. Zonder frequentie zou ik je hier niet zien, want ook licht is een frequentie. Everything spirals down, zo leerde Trent Reznor ons. Maar het is ook een opwaartse spiraal. Het is het gelijke en het tegengestelde, yin en yang, dag en nacht, zwart en wit, man en vrouw, slecht en goed…

Je gebruikt heel wat Egyptische symboliek in je werk. Waarom?

Omdat de oude Egyptenaren overvloedig waren in hun symboliek. De overblijfselen van hun cultuur vind je overal terug. Van andere culturen vind je veel minder terug. Sinds 11 september zijn veel schatten en artefacten uit de Babylonische cultuur vernietigd of gestolen. Met dank aan het Amerikaanse leger dat Irak binnenviel, het vroegere Babylon. Het is Typisch. Historici zullen het je bevestigen. Als een cultuur veroverd wordt, verover je niet enkel de mensen. Je verovert en vernietigt alles. De Spanjaarden hebben de culturen in Zuid-Amerika zoveel mogelijk vernietigd. Uiteindelijk kun je het - na veel tijd - wel terug bijeen puzzelen. Maar dat is het concept. Je veegt de cultuur uit zodanig dat er geen wil meer bestaat om terug te vechten. Je neemt de cultuur weg. Dan hebben ze geen trots meer. Ze hebben niets meer over. Het is een typisch militaristische aanpak.

Zelfs Achnaton in de Egyptische geschiedenis, de machtigste farao uit de geschiedenis… In een korte periode heeft hij zo veel veroverd. Hij heeft alles veranderd. Hij hield er niet van dat de priesters het geld van de mensen afnamen. Daarom respecteer ik hem. Hij zei: ‘er is de zon, er is de maan en er is de aarde’. De zon geeft ons graag, de maan geeft ons de getijden. De zon en de maan veranderen het weer, en zonder hen zouden we sterven. Uiteraard moeten we deze dingen respecteren. Hij bad niet voor één of ander fantastisch mysterieus verhaal, een kinderverhaaltje. Hij had het over basiswetenschap. De priesters hielden er niet van omdat er geen geld te verdienen valt met basiswetenschap. Net zoals we geen geld kunnen verdienen met gratis energie. Daarom werd Tesla vermoord. Omdat hij gratis energie wou voor de hele wereld. Dat willen de rijken niet. Ze verdienden hopen geld aan energie, en dat doen ze honderd jaar later nog steeds. Het komt op hetzelfde neer. Egoïstische hebzucht creëert het kwaad. Het maakt hen niet uit hoeveel mensen omkomen.

Maar niet iedereen is egoïstisch, dat heb je zelf gezegd gedurende het concert…

Ja, er bestaan natuurlijk ook goede mensen.

Ik geloof dat de meeste mensen goed zijn.

Natuurlijk. Als ze dat niet waren, zaten we elkaar in stukken te snijden. Het is waar. Als we allemaal zo slecht waren als de mensen aan de top, zouden we constant elkaar zitten vermoorden. Mannen zouden hun vrouw vermoorden zodat ze een andere vrouw zouden kunnen krijgen. Soms lijden mensen ook omdat ze zo goed zijn. Ze brengen hun leven door met mensen die ze niet eens graag hebben. Het kan hard zijn om slecht te zijn. Daarom hebben we beschaafdheid.

Een laatste quote uit het concert: ‘je moet pessimisme meegemaakt hebben om een optimist te zijn’…

Ik heb drie dagen geleden een visioen gehad terwijl ik met een vriend reed, een professor in geschiedenis uit Duitsland. Ik denk dat pacifisme de voorbode zal zijn van de finale slachting. De mensen die slecht zijn weten dat de meeste mensen pacifisten zijn en geen oorlog willen. Pacifisten zijn gemakkelijk te manipuleren. Probeer eerst de hardere mensen, die geen pacifisten zijn, uit te schakelen. Of laat het woord verspreiden over vrede, zodanig dat iedereen kalm is. Het is zoals Jimi Hendrix zei, een verrassingsaanval: ‘Kill them in their sleep’! (Dood ze in hun slaap!)

Geen opmerkingen: